iklan

Followers

Pages

Wednesday 27 October 2010

Jaga berat badan

Ini le gambar terbaru sekeluarga bersama suami & 5 org anak2 yg chubby2 belaka - aidilfitri2010

Ramai juga kawan2 yg tanya bagaimana aku boleh maintain slim? Dengan ketinggian 160 cm & berat 59kg tu slim ke? Ye lah gamaknya selagi seluar jeans yg satu tu aku muat & boleh lagi pakai baju2 lama. Ikut hati nak kurangkan ke 55kg tapi aku tak boleh tahan bila nampak makanan sedap2 ni. Tambah pulak kalau pergi kenduri atau jamuan mana2. Semua makanan aku nak rasa.

Tapi ada 1 perkara yg aku tak tinggal. Setiap pagi aku pasti akan makan jamu T.Warisan Anggun yg 3 serangkai ni ; Jamu Sihat Wanita, Jamu Serapat & Jamu Herba Angin yg special home made oleh Kak T. Jamu2 ni dah memang serasi sangat dgn penerimaan badan aku. Tak adalah rasa 'panas dalam' seperti kebanyakan jamu2 home made lain yg pernah aku cuba. Bila petang pula aku ambil 2 jenis jamu saja iaitu Jamu Sihat Wanita & Jamu Herba Angin. Ramai juga rakan2 & ahli keluarga aku yg lain serasi dgn jamu2 Kak T ini.

Ada org mungkin elakkan minum ais semasa dlm pantang saja. Tapi aku lebih suka minum air yg panas seperti teh tarik, milo panas, teh 'o' limau panas, teh panas atau nescafe tarik. Apabila badan terasa letih, aku minum air masak suam segelas. Insyaallah, letih hilang perlahan2. Dalam handbag kadang2 berat dgn botol air mineral. Kerap juga aku ke bilik air utk buang air kecil. Tapi elok utk cuci buang pinggang tu. Biasanya air mineral tu aku minum sikit2 je tetapi kerap. Pun begitu ada juga masa2 aku teringin nak minum air tembikai (ais) cuma limit seminggu atau 2 minggu sekali je atau ambil rasa je. Kadang2 bila ada majlis2 kenduri aku minum juga air sirap ais ni.

Aku ni pun jenis pelupa juga. Sekali sekala ambil vitamin EPO, kalsium, C, E, B-complex. Semua ikut ingat saja tapi tidaklah sampai lupa seminggu. Umur semakin meningkat, kesihatan kenalah jaga. Aku teringin nak ikut join aerobik tapi sampai sekarang tak berkesempatan. Kalau kalian berkesempatan, elok lah bersenam utk kekalkan tenaga. Asyik melepak aje takut tulang pulak mereput..he..he.. sebab tu aku ambil kalsium . Jarang sgt minum susu.

Utk elak makan banyak, minum segelas air masak sebelum menjamah makanan. Sarapan pagi aku memang makanan berat ; nasi lemak, roti telur, mee goreng, nasi putih berlauk, etc. Biasanya aku tak tinggal sarapan seawal 7.30 pagi atau 8 pagi. Sarapan sgt penting bagi aku. Dapat sikit pun jadilah asalkan bersarapan. Lunch pulak ikut kesempatan aku. Kadang2 seawal 12 tengahari & selewat 3 petang. Kalau lapar sgt aku capai je roti jagung/coklat dgn air mineral kat 7-eleven. Biasalah kadang2 sibuk kerja sendiri & urus anak2 yg menyebabkan jadual makan aku lari dari waktu yg sepatutnya. Terpaksalah fleksibel sikit. Minum petang pun ikut sempat juga. Cuma makan malam biasa seawal jam 8 malam atau selepas maghrib. Lewat pun pukul 9 malam yg bagi aku tak bagus dinner lambat2 ni. Semasa aku sekolah & tinggal kat asrama dulu dinner pukul 6 petang. Ada biskut pukul 10 malam.... memang tak cukup. Patut le slim kalau dok asrama ye..he..he...

Kalau nak jaga badan eloklah atur pemakanan & bersenam. Semuanya ikut kesesuaian diri kita. Selain utk stamina, ianya merupakan usaha utk mengelak pelbagai jenis penyakit canggih sekarang ni. Jgn pulak semuanya nak di redah aje. Kita sekadar berusaha, selebihnya Allah yg tentukan.

No comments: