iklan

Followers

Pages

Thursday, 13 September 2012

Part 2 - Bila dia sakit, aku turut terasa!

Sambungan dari Part 1 di SINI..

Sebaik tiba di rumah, lansung aku terus ke bilik dan mengajak Arif tidur. Sebelum tu aku minta tolong dengan Amirul, 14 tahun iaitu anak aku yang kedua untuk mengunci pintu pagar luar dan pintu rumah. Kepala dah sakit dan terasa mengantuk sangat.

Pun begitu masih teringatkan hubby dan terfikir "dapat lenakah dia tidur di hospital?". Aku dah merasa berkali-kali juga tidur di hospital yang antaranya 2 kali kerana mabuk akibat mengandungkan anak sulung, setiap kali melahirkan anak yang 5 orang tu, menjaga Arif yang pernah masuk wad akibat demam dan yang terakhir sekali sewaktu aku dilanda demam denggi.

"Sabarlah yang! Itu dugaan yang Allah beri, maka terpaksalah kita lalui juga dengan redha!", bisik hatiku sendirian. Seakan bisikan itu didengari oleh hubby agaknya. Tak mengapalah, hubby aku kan penyabar orangnya.

Sebenarnya pada petang hubby kena sakit dada tu, dia baru saja habis mencuci kereta. Tiba-tiba kepalanya terasa pening dan mata berpinar. Tak lama kemudian aku pula terima panggilan daripada jiran di kampung hubby mengatakan yang ibunya demam panas yang agak teruk dan meracau menyebut namanya dan kakaknya. Aku yang menerima panggilan waktu tu terasa sebak dan risau serta-merta, tentulah hubby begitu juga. Mungkin ianya menjadi penyebab juga degupan jantungnya menjadi lebih cepat akibat terkejut dan kesannya terasa sakit di dada.

Wad CHDW bukanlah wad biasa yang kadang kanak-kanak bawah usia 12 tahun pun boleh terlepas masuk pada waktu melawat di hujung minggu. Sekali masuk pun hanya dibenarkan 2 orang pelawat dan perlu bergilir jika bilangan pelawat melebihi daripada 2 orang.

Seharian di hujung minggu hubby habiskan waktunya di wad. Bosan katanya. Apa nak buat.

Hari Ahad itu aku hanya sempat datang pada waktu tengahari. Kakak dan mak aku sempat melawatnya di sebelah petang.

Pagi Isnin hubby SMS minta aku datang awal. Doktor nak jumpa aku katanya untuk terangkan tentang masuk kamera untuk meninjau keadaan jantung hubby. Pun begitu terasa rindukan anak-anak katanya. Baru sehari dah resah. Tak rindu aku ke? He..he..

Selepas siap hantar keempat-empat anak ke sekolah masing-masing dan si kecil sekali ke rumah pengasuh, aku siapkan dulu makan tengahari mereka dan sidai kain mana yang sempat. Hanya Aishah yang ponteng sekolah sebab aku terlalu penat untuk bangun awal dan menghantarnya ke Bangi.

Seawal pukul 11 pagi aku tiba dan berjumpa dengan doktor. Beliau menerangkan sedikit sebanyak tentang prosedur dan risikonya. Bila dengar tentang risiko, hubby aku terasa sangat risau. Mindanya memang penuh dengan kerisauan waktu itu.

Boleh baca tengah prosedur angiogram, angioplasti dan risikonya di SINI.

Sumber gambar dari SINI
Hubby diminta puasa sebelum angiogram dilakukan. Aku pula terus SMS anak sulung aku, Aishah untuk cari maksud yang lebih jelas tentang angiogram di internet. Memang terperincilah penerangannya ; ringkas tapi padat.

Nurse kata ada lebih kurang 25 orang sedang menanti giliran untuk buat angiogram. Dari wad CHDW saja ada 4 orang termasuk hubby. Jenuhlah nak menunggu. Keresahan walau pun sedikit tapi dapat aku lihat pada wajahnya.

Sehinggalah dalam pukul 5.25 petang barulah hubby dibawa ke bilik ini, makmal Diagnostik Kardiotorasik.


Lama aku menunggu di luar bilik ini. Risau pun ada. Bila aku tanya salah seorang yang turut menunggu di luar itu, katanya telah menunggu sejak jam 2.00 petang. Buat aku lagi gelabah. Mundar-mandir aku di situ. Itu pun aku telefon juga ke rumah pengasuh anak bongsu meminta kebenaran untuk ambil anak aku tu lewat sikit sekitar pukul 8~9 malam. Berpesan juga pada Aishah agar jagakan adik-adik yang lain. Nyaris jugalah anak-anak dah pandai masak sendiri walau pun hanya goreng telur atau nuget. Aishah dan Amirul pun dah boleh masak nasi.

Tepat jam 7.15 malam, kelihatan hubby ditolak keluar atas stretcher dalam keadaan sedar. Kesian aku tengok keadaan yang terpaksa dia lalui. Hubby terus ditolak menuju wadnya semula.

Tangan kanan dan kaki kanannya sakit dan tak boleh nak angkat. Katanya mula-mula doktor masukkan tiub melalui salur darah tangan kanan tetapi gagal untuk sampai ke jantung. 3 kali percubaan masih gagal. Sakit katanya, ngilu, senak. Kemudian cubaan ikut salur di peha barulah berjaya. Itu pun dapat lihat di bahagian kiri jantung.

Tangan kiri pula tak boleh nak gerak sangat kerana ada tiub untuk air masuk ke dalam badan. Hanya kaki kiri saja yang mampu bergerak. Nak buat apa-apa pun perlulah dibantu.

Sepanjang hari hubby tak makan kerana berpuasa sebelum buat angiogram. Jadi aku suapkannya nasi dan lauk yang pihak hospital sediakan. Mula-mula katanya nak makan sikit je, tengok-tengok habis nasi dimakannya. Lapar sangatlah tu.

Sebelum balik aku uruskan dulu apa yang dia nak seperti makan, minum, dapat lap muka saja dengan tuala lembap, berkumur dengan listerin dan buang air kecil. Aku tak boleh nak bermalam kerana nak uruskan anak-anak yang 5 orang pula di rumah.

Dalam perjalanan balik aku singgah rumah pengasuh ambil Arif dulu. Sampai di rumah, anak-anak masih belum tidur lagi. Aku malas dah nak memasak, jadi tadi aku dah singgah di KFC Kompleks PKNS Bandar Baru Bangi. Bungkus je ayam KFC untuk anak-anak. Suka sangatlah diaorang.

Nak kena tidur segera sebab esok seawal 6.40 pagi dah nak kena hantar Aishah ke sekolah dan adik-adiknya juga. Kesihatan diri pun kena jaga supaya aku dapat menjaga yang lain. Jangan lupa makan jamu dan pil supplement yang lain. Minum air suam selalu.

p/s : sambung nanti, kena angiogram lagi sekali... adoiiii!

Sambung ke Part 3

5 comments:

Rai Ourkizuna said...

ya allah kak..sedih saya baca.. harap suami akak cepat sembuh..dan segala urusan akak dipermudahkan..

norliha said...

Salam,

Harap liza bersabar, bila umur dah masuk 40-an ni macam-macam penyakit timbul.

ummiross said...

Betul tu Liza, nak jaga orang sakit, stamina kita pun kena kuat. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.Ummi doakan semuanya berjalan lancar. Tabahkan hati and take care ye...

Murni Alfathunnisa said...

moga2 semuanya dipermudahkan olehNya. sama2 kita berdoa...

zorro said...

http://blogzorroxx.blogspot.com/
mohon mencelah ea,follow blog ni..
btw nice blog! thumbs up