iklan

Followers

Pages

Friday 22 October 2010

Kejujuranku diuji


Minggu ni seolah-olah Allah menduga kejujuranku dalam urusan jual beli. Ada 3 perkara yg berlaku hingga mendorong aku berkongsi cerita dgn korang semua.

Situasi 1 - Beli charger hp
Aku nak beli charger utk handphone sony erricson aku. Beli yg murah je la..RM10 je. Masa aku beli tu macam biasalah orang peramah macam aku ni berbual-bual kejap dgn tuan kedai. Maklum le, dulu dia dulu pernah berjiran dgn aku. Dia letak charger tu dlm beg plastik & bagi kat aku. Dah sudah berbual, aku pun berjalan keluar dari kedai dgn anak aku. Baru je keluar dari kedai, aku terus tanya anak aku "mama dah bayar ke kak?". Anak aku kata "belum rasanya!" Aku confuse juga tapi rasanya lebih kuat pada belum bayar. Tuan kedai pun leka juga agaknya. So aku pun bergegas masuk kedai semula & bertanya dgn tuan kedai "saya dah bayar ke?". Dia jawap "belum". Aku pun hulur le RM10 kat dia.

Situasi 2 - Bayar bil broadband

Sambil berjalan aku lambai kat awek yg jaga dlm kedai celcom tu. So bila sampai aku tolak je pintu kaca tu sebab bila dah nampak aku, awek tu terus le tekan suis 'unlock' pintu tu. He..he.. jimat masa menunggu pintu dibuka. Itu pun sebab dia sorang2 je dlm kedai. Aku minta dia checkkan bil broadband aku. Mahal juga.. RM104. Ye la.. first bil, mahal le. Sambil tu tetap juga berbual dgn awek tu sambil hulur kat dia RM104. Lepas tu dia pun print le resit utk aku & lampirkan dgn RM104 tu. Aku pegang duit tu sambil berfikir "aku bagi berapa tadi, ada baki lak". Bila aku kira ada RM104. Terus aku tanya awek tu "akak bagi berapa tadi?" Awek tu terkejut "eh! lupalah kak" sambil ambil semula duit yg aku hulurkan pd dia. Aku kata "ha.. berangan!" sambil gelakkan dia. Automatik aku pun cerita kisah penipuan yg berlaku di stesen minyak petronas yg aku ada tengok kat youtube ni! kan dah kena leter... sebab aku memang dah lama kenal dgn awek tu.

Situasi 3 - Isi minyak kereta
Aku berhentikan kereta kat pam minyak Shell. Aku memang biasa isi minyak guna kad kredit je. Masa aku nak masukkan kad bonus link, kat screen pam minyak tu kata nozzle tak dimasukkan dgn betul. Mengeluh aku sorang2 melihat kelalaian org lain. Kalau nak buat jahat, boleh aje aku angkat nozzle tu & isi minyak dlm tangki minyak kereta aku sampai penuh. Kalau penuh, boleh juga RM80 sekali isi. Lepas tu boleh belah macam tu je. Tapi tak sampai hati nak buat macam tu. Aku pun betulkan nozzle tu & tertera pd screen pam minyak nak print resit. Aku terus tekan butang 'clear' & mula prosedur biasa aku ; isi kad bonus link, lepas tu kad kredit & isi minyak, ambil resit kat pam minyak & tekan 'clear'. Aku pergi kat kaunter cashier yg berada di situ juga & beritahu hal tadi. Awek cashier tu kata "tak pe kak, tak ada masalah tu!". Aku pun malas nak tambah 'asam', terus je la masuk kereta. Ye la kau kata tak ada masalah sebab bukan kau yg bayar!

Posting aku ni bukan saja2 nak bangga sebab aku jujur. Cuma berhati2 dalam urusan jual beli, apatah lagi kalau kita hanya pekerja. Kes 1 kira ok le, kalau aku buat tak tahu je kedai cuma hilang RM10 & tuan kedai sendiri yg lalai. Tapi bagaimana dgn kes 2, RM104 mungkin terpaksa diganti oleh pekerja andai aku buat tak tahu je ambil duit tu & beredar. Kes 3 mungkin tak terkesan pada pekerja pam minyak tu tapi andainya aku dpt curi minyak tu, tentu tuan punya kad kredit terpaksa bayar harga minyak tersebut kerana kelalaiannya sendiri. Kaunter minyak tak boleh kesan ke kalau nozzle tak diletak dgn betul?

No comments: