iklan

Followers

Pages

Monday, 10 June 2013

Layan drama dan novel Teduhan Kasih

Lambat sangat habis episod drama Teduhan Kasih di TV3 buat aku tak boleh tunggu. Jadi tak penyabar pulak ye!

Jadi aku beli novel ni di MPH Alamanda. Ada yang kata best dan ada yang tak suka cerita ni. Adatlah apa-apa pun bukan boleh buat semua orang suka dan bukan semua orang benci pun.

Bila tak sempat nak tengok di TV3, aku layan videonya di SINI. Ada macam-macam lagi drama dan filem yang korang boleh tengok kat situ.

Kadang kita melihat watak-watak dalam kisah ini seperti berlebihan. Tapi bagi aku semua tu tak mustahil berlaku dalam masyarakat kita. Kita maklum watak manusia ini berbeza-beza.

Ambil ikhtibar darinya.

Aku suka melihat watak heroin Iffa yang lemah lembut. Bahagianya lelaki yang beristerikan wanita yang sifatnya seperti Iffa. Sukar untuk menjadi sepertinya tetapi ianya tak mustahil. Kita ambil yang baik. Jangan pula kita ikut sifatnya yang sentiasa beralah dalam banyak situasi. Nada suaranya tenang dan lemah lembut. Jauh benar bezanya dengan aku... haa..ha... teringin nak jadi macam tu kan! Aminnn...

Watak bekas suami Iffa yang melepaskan seorang isteri yang baik itu banyak berlaku. Sahabat yang berpura-pura baik di depan Iffa tetapi penuh dengan hasad dengki di belakang mengingatkan kita agar berhati-hati. Buat baik berpada-pada. Jangan biarkan suami terlalu baik dengan sahabat perempuan kita kerana bila lelaki dan wanita terlalu akrab maka khuatir syaitan mula menyuntik jarum hasutan.

Kadang ada rasa simpati melihat watak-watak jahat seperti ibu tiri dan kakak tiri Iffa serta sahabatnya Ayu. Simpati kerana mereka bersusah-payah nak menyusahkan hidup Iffa. Jiwa mereka resah gelisah dan stress hanya kerana mencari pelbagai cara dan idea untuk menyusahkan hidup insan lain.

Rasa gelihati pun ada. Kan baik kalau layan hidup sendiri je daripada berfikir nak bagi orang lain derita. Ini yang dikatakan dah tak ada kerja nak buat. Maka buat pulak kerja yang sia-sia. Hidup kita takkan gembira jika sentiasa ada hasad dengki.

Watak-watak lain aku tak ambil kisah sangat. Melihat jejaka hensem si Ehsan mungkin buat ramai yang terigau-igau. Romantisnyaaa... He..he.. Sesetengah wanita mungkin rasa suaminya kurang romantis. Tak mengapalahkan. Ada yang kurang romantis tapi bagus bab lain pulakkan!

Cubalah layan suami sebaik mungkin. Ikut yang baik seperti watak Iffa tu. Siapa tahu suami yang di rumah berubah jadi romantis! Pahala tu! Bukankah syurga seorang isteri di bawah tapak kaki suami.

Bukan tak pernah terjadi pun watak buruk yang ada pada Ehsan seperti minum arak, tak puasa, tak solat dan berpoya-poya dengan ramai wanita boleh berubah menjadi baik. Malah mungkin lebih baik daripada mereka  Ikutlah sifatnya yang baik, jangan buat sikapnya yang buruk.

Jangan kita lupa bahawa "Rahmat dan kasih sayang Allah SWT tidak mengenal hambaNya".

3 comments:

kakchik@ella said...

Layan Novel memang express dan best!

diana said...

saya jarang2 dapat tengok drama ni kat tv..apa lagi novelnya...tak pernah baca pun...

Lydia Miza said...

Dah habis novel tubpun sy masih melekat kat dpn tv. Tp blh bgn la sbb dah tau kesudahan.. Heehe