iklan

Followers

Pages

Wednesday, 8 May 2013

Makan guna chopstik atau sudu garfu?

Masa bujang dulu aku suka makan mee guna chop stick. Aku ada chopstick sendiri kat rumah yang mana aku lebih suka chopstick cara Jepun. Lebih pendek, runcing di hujung dengan hiasan corak yang comel.

Gambar dari koleksi SINI
Malah ada rakan aku yang berbangsa Cina memberi nasihat akan cara memegang chopstick dengan betul. Terima kasih Ms. Lee, masih aku ingat namanya sejak tahun 1994 yang lalu.

Katanya kedua-dua chopstick mestilah dalam aras yang sama. Tak boleh senget satu tinggi dan satu rendah. Hasilnya memang dapat 'menangkap' makanan dengan kemas. Tiada masalah untuk aku ambil kacang menggunakan chopstick.

Gambar copy dari SINI

Alkisahnya tabiat aku ni tidak disenangi oleh seseorang di dalam rumah.

Pernah sekali dia bertanya dengan nada seakan marah pada aku "Kenapa makan pakai chopstick? Macam cina je!".

Dengan perasaan jengkel ku tanya dia semula "Apa masalah dengan Cina?".

"Cina tu kan kapir (kafir)!", balasnya.

Pada pandangan dia aku telah ikut cara bagaimana orang kafir makan. Panas juga hati aku mendengarnya. Muda lagi masa tu, baru 21 tahun... pergh.. kisah 19 tahun yang lalu ni! Darah muda!

"Eh! Bukan negara China lebih dulu Islam dari Tanah Melayu ke?", tanya aku padanya.

"Kat sini (Malaysia) orang Cina bukannya Islam", dia mempertahankan hujah.

Kesian kawan-kawan aku yang Islam tetapi berbangsa Cina di Malaysia ni. Mana punya faktalah dia ambil ni kata orang Cina di Malaysia bukan Islam. Memanglah majoritinya bukan Islam tetapi ramai juga Cina muslim di Malaysia. Kalau Melayu sekali pun ada juga hanya pada nama tetapi cara hidup ada juga yang kalah jahil mereka yang bukan Islam.

"Habis tu orang Cina Muslim kat negara China tu makan pakai apa? Kan diaorang pun pakai chopstick jugak!", bibit-bibit panas mula terlontar dari mulut aku.

"Apa beza dengan makan pakai sudu garfu? Itu budaya Melayu ke? Itukan budaya Mat Saleh (nama Mat Saleh juga yang disebut!). Diaorang pun kapir jugakkan?", geram le pulak!

Akhirnya dia terdiam dan aku pun tak sambung hujah lagi. Masing-masing tak mau gaduh dah. Sama-sama tak mau minta maaf pulak tu (ego manusia yang patut dikikis!). Tapi lepas tu baik dan borak macam biasa je. Macam tak ada apa-apa yang berlaku. Dia pun tak tegur dah bila ternampak aku guna chopstick. Aku pulak cuba elak guna chopstick kalau dia ada bersama.

Cara makan terbaik bagi aku ikut sunnah Nabi Muhammad saw. Gunakan tangan je! Ada banyak hikmah di sebaliknya untuk rohani dan jasmani kita. Baca 'Adab Makan Menurut Islam'. Lengkap!

5 comments:

Irfa said...

smpi skrg sy x pandai makan pakai chopstick ni..

aQu Mad said...

susah la makan pakai chopstik

Kakzakie said...

Tapi kalau makan mee guna chopstick memang rasa dia lebih kick... kalau makan nasi pula dgn tangan lebih sedap. Itu kakaklah..

hanan dying said...

Terima kasih ya,rasanya dah bleyh ckit2 ni.heh.gambar tu helping sangat

hanan dying said...

Terima kasih,dah dapat dah terkam makanan.