iklan

Followers

Pages

Saturday, 4 May 2013

Akhirnya berjaya aku ke kelas Fiqh di Bukit Mahkota!

Sejak tahun lepas lagi aku selalu nampak kenalan fb aku, kak Noraini dari Bandar Bukit Mahkota (sebelah dah dengan Nilai 3) rajin iklankan kelas-kelas agama yang diadakan untuk para muslimah di situ. Beliau turut mengajak rakan-rakan lain tak kira dari mana sekali pun untuk menyertainya.

Bila ternampak posting tentang kelas agama di fbnya, terdetik di hati aku nak turut serta. Malangnya minda aku mungkin tak ambil serius sangat maka aku sering terlupa bila harinya tiba. Entah berapa banyak dah kelas yang aku terlepas. Teruknya!

Minggu lepas ternampak lagi kelas yang nak diadakan pada 4 Mei 2013, Sabtu pada pukul 9.30 pagi. Aku lansung hantar message ke inbox Kak Noraini bertanyakan jika aku boleh turut serta. Alhamdulillah, Kak Noraini sambut baik permintaan aku.

Share status kak Ani

Hari demi hari aku selalu saja ingatkan 'esoknya' hari Sabtu... Oh! Esok Khamis, Oh! Esok Jumaat... macam excited pulak ye!

Sabtu yang dinanti tiba. Selepas selesai siapkan sarapan anak-anak dan menyidai kain, aku bersiap-siap nak pergi. Hubby pun ada belikan roti canai untuk sarapan. Aku tambah buat cucur bawang je. Tapi kalau makan cucur bawang aku memang kenyang sebab ada letak nasi yang lebih malam tadi.

Baru nak melangkah pergi, anak bongsu aku si Arif (4 tahun) terjaga dari tidur dan merengek nak ikut. Ingatkan nak tinggalkan dia dalam jagaan kakak-kakaknya. Hubby dah pun keluar dengan urusan bersih rumah lelong yang baru dibelinya di Mantin bersama seorang anak lelaki aku.

Malas nak dengar dia merengek, terpaksalah mandikan dia cepat-cepat dan bersiap. Aku bancuhkan susu botol untuk dia minum dalam kereta nanti. Minum susu botol lagi tu!

Masa nak naik kereta, Arif terpijak pulak najis kucing yang ada dekat dengan kereta aku. Alahaii... menggugat kesabaran betullah. Jam dah pukul 9.30 pagi, lambatlah aku nampaknya. Seluar yang dia pakai pun terkena sikit. Terpaksalah mencuci kaki, selipar dan seluarnya pula. Ambil pula seluar ganti untuknya.

Dugaan betul bila nak buat benda baik ni. Tapi apalah sangat dugaan sebegini untuk aku berbanding insan lain yang mungkin terpaksa bertarung nyawa untuk mendapatkan sedikit ilmu Allah.

Jadi aku berpegang pada pesanan Profesor Muhaya, buang yang negatif. So aku positif teruskan je perjalanan ke lokasi.

Nah! Terapi minda Prof. Muhaya untuk para isteri, 24 minit ;



Yang lawaknya aku tak pernah ke surau di Seksyen 5, Bukit Mahkota tu tapi tak de pulak nak bertanya macam mana nak ke sana. Makanya aku redah aje! Nyaris juga pencarian tu tak lama mana pun.

Alhamdulillah sampai juga aku walau pun dah lewat sampai pukul 9.50 pagi. Dapat juga sikit 'brainwash' minda aku ni dengan ilmu agama. Moga lepas ni akan dapat lebih lagi ilmu dan lebih diamalkan.

Kelas habis lebih kurang pukul 12 tengahari. Ada kuih-muih dan makaroni goreng disediakan. Rezeki aku murah betul. Alhamdulillah! Dapat makan sambil berkenalan dengan para muslimah yang hadir. Buat pertama kalinya aku bertemu Kak Ani secara bersemuka... he..he..

Terasa sedap pula dengan agar-agar gula merah yang disediakan. Jadi dalam perjalanan balik, aku singgah kedai dan beli bahan-bahan yang perlu untuk buat agar-agar santan gula merah. Lagi pun hubby suka agar-agar ni.


Untuk rujukan resepi, aku jadikan resepi sahabat blogger ni sebagai panduan :

Sekejap je membuatnya. Insyaallah kalau tiap-tiap minggu aku dapat sertai kelas-kelas begini tentu terbaik untuk terapi minda yang lemah dan muram.

Semak ativiti kelas-kelas agama di kawasan kalian dan boleh join sama, tentu seronok!

4 comments:

aQu Mad said...

tak byk kelas agama kat sini, kalau kat tmpat sya nih ada penceramah hebat cam UAI kan best.. hmm

ahmad said...

Kak Liza, kelas ni jemput semua org ke? Saya minat juga nak pergi :)

Sabirah

ahmad said...

Kak Liza, kelas ni terbuka utk semua org tak?

Sabirah

Sabirah said...

Kak Liza, kelas ni terbuka tak utk org luar dari Bukit Mahkota?