iklan

Followers

Pages

Wednesday, 23 April 2014

Hari-hari merungut ; memang annoying!

Kawan-kawan ada bermacam-macam kerenah. Ada yang menyenangkan dan tentu juga ada yang menyusahkan. Yang pasti kita akan cuba menghindari mereka yang suka menyusahkan.

Apa yang nak aku ngomelkan di sini tentang mereka yang menyusahkan. Aku tak ada nak senaraikan banyak, hanya ini saja. Aku boleh bertahan dengan orang yang suka merungut atau mengeluh tentang hidup susah tetapi dia tetap bekerja dan berusaha. Tapi aku cukup rimas dengan orang yang merungut dan meratap hiba tanpa melakukan sesuatu untuk berusaha keluar dari masalah sedang dia hadapi.

Aku ada sorang kawan yang hidup dia memang susah dari segi duit. Gaji suami dia memang tak sampai RM1,000 pun sebulan tapi terpaksa menanggung 6 orang anak dan salah seorangnya belajar di IPT. Kawan aku ni tak bekerja.

Sesetengah orang ni hidupnya susah. Ye! Aku faham tu. Cuma yang aku sedih bila dah tahu hidup susah tapi merungut saja tanpa buat apa-apa untuk selesaikan masalah duit.

Betul! Aku pun sedang merungut ni! Aku merungut sebab dah letih dengar dia terlalu kerap merungut. Terlalu banyak fikir 'tak boleh', 'tak mungkin' dan negatif je. Selalu bersangka buruk dengan orang lain tanpa melihat kesilapan diri sendiri. Bila nak maju kalau asyik fikir yang negatif je?

Dia kata orang tak percaya dengan dia untuk bagi pinjam duit. Dia lupa yang dia selalu culas bayar hutang kawan. Bukan sebab dia tak nak bayar tapi duit yang dia pinjam habis dia belanja untuk keluarga. Lepas tu dia buntu. Bagi aku dia tak pandai urus duit.

Bila aku nasihatkan supaya dia kena berusaha tunjukkan dan buktikan pada orang lain yang diri dia boleh dipercayai, dia mula merajuk. Sungguh aku tak faham! Nak berjaya tetapi hati tak kental!

Sepatutnya duit yang dia pinjam tu gunakan sebahagian modal untuk sesuatu yang boleh menjana pendapatan. Dia ada kemahiran memasak, boleh je nak berniaga yang berkaitan dengan makanan.

Dia kena berhenti daripada sikap bertangguh dan cepat putus asa. Itu antara sebab dia susah nak mengutip rezeki. Susahlah kalau mengharap rezeki terpijak je.

Kita mungkin akan menangis, meratap kerana masalah dan hidup yang sukar. Tetapi jangan lama hingga merosak jiwa. Bangunlah dan bertindak. Berhentilah menyebarkan aura negatif pada orang sekeliling kita. Orang yang berjaya adalah orang yang tabah dan cekal.

Kata-kata kita adalah doa. Jadi, sebutlah perkara yang positif pada diri kita untuk kita lebih bersemangat mengharungi kehidupan yang penuh cabaran.

google picture

Siapa yang suka dengar kawannya merungut/mengeluh, ditegur sikit lansung merajuk dan putus asa tanpa ada usaha atau tindakan untuk cuba maju? Jadi, hentikanlah kalau dalam diri kita pun ada sifat sebegitu. Kawan-kawan kita sebenarnya merasa sangat rimas dengan kerenah dan aura negatif kita tu.

1 comment:

~ yus ~ said...

Setuju dengan Liza, nak maju kena berani majukan diri, bukan meratap, mengeluh saja kan.

Suka pula baca entri ni, terkesan sama, aura positif ada di sini...:)