iklan

Followers

Pages

Friday, 11 July 2014

Cara mudah panaskan lauk sahur

Setiap kali Ramadhan, aku memang tak miss bersahur walau pun pada hari-hari yang aku terpaksa ber'cuti'. Dah tentulah nak kena siapkan sahur untuk seisi keluarga.

Ada orang akan masak nasi dan lauk baru setiap kali sahur. Tapi aku lebih suka panaskan lauk je. Nasi pun dah masak malam. Kemudian cuma perlukan panaskan untuk sahur.

Lauk untuk sahur pun aku tak masak. Biasa hubby beli siap-siap kat bazar Ramadhan ikut selera dia. Kalau aku yang masak memang tak adalah lauk-lauk yang bersantan untuk sahur.

Ini cara panaskan lauk yang hubby ajar sejak mula kahwin 19 tahun yang lalu. Panaskan 3 jenis lauk dalam satu masa. Jimat masa, jimat gas dan hati pun senang. Maklum saja bila awal pagi dalam pukul 4 camtu, rasa mengantuk dan malas tu ada je.

Cuma perlu isi air dalam periuk dan rendam lauk-lauk yang masih dalam plastik ke dalam periuk tu. Hidupkan api dapur dan biarkan air tu menggelegak lama sikit supaya lauk yang asalnya simpan di peti sejuk tu cukup panas. Tak perlu guna microwave pun. Senangkan?


 Alhamdulillah, dah siap. Sekejap aje. Alahai Encik Hubby, semuanya berlemak. Mana sayurnya?


Nampaknya nanti kenalah aku ke kedai cari sayur untuk sahur esok pulak. Makan jangan ikut nafsu sangat.

Sila faham kata-kata dalam gambar ni.. source: Here

4 comments:

cikpuanyuz said...

kite pun kalau pegi bazar belki ikut selera hubby...kang ikut kita, dia xmakan...huhu...senangkan sekali harung je...xpayah masak utk sahur

Chot said...

Haha..sy pun buat cara gitu kalo berbungkus plastik..sonang..

elly nadyra said...

tu dia, amik skali harung dlm 1 periuk khakahkah

Yana MIB said...

tp plastik tu bkn BPA free kan kak...mcm xelok je panaskn gitu..heee :)