iklan

Followers

Pages

Saturday 19 July 2014

Unifi buat hal lepas sahur!

Lepas sahur tadi Unifi aku buat hal. Puncanya aku nak betulkan soket power router dan modem. So aku OFF kan dulu suis utama yang kat dinding tu. Bila aku ON semula, router Unifi tak ada signal. Boleh nampaklah lampu  LED untuk signal unifi warna oren, bukan warna hijau seperti biasa.

Copy gambar dari blog SINI, boleh baca kelebihan Unifi kat link tu
Router Unifi yang tengah-tengah tu, warna oren putih. Sebelah kanan sekali tu modem dan yang kiri sekali tu kalau ada yang tak kenal kira memang melampaulah. Yang kiri tu cordless phone, bolehlah nak buat macam handphone tapi dalam rumah je la.

Ada empat lampu pada router tu. Kiri sekali lampu power, lampu kedua tu lah untuk signal unifi berfungsi atau tak. Ada satu kabel yang bersambung dari router ke modem. Wajib guna input LAN1 dari modem tu ke router. Lampu ketiga untuk Wifi dan lupa dah lampu  yang keempat tu untuk apa.

Jika lampu kedua tu berwarna oren bermakna tiada signal Unifi. Maka tak bolehlah nak berwifi dan berinternet. TV pun tak boleh nak tengok.

Aku check telefon OK, boleh buat call. Aku check bill online kat email aku pun belumlah sampai tarikh akhir pun lagi, manalah tau lupa nak bayar bil. Aku biasa bayar secara online je terus dari Maybank.

Lebih kurang pukul 6.40 pagi aku cuba call Unifi di 03-77225599 seperti yang aku simpan nombor dia dalam handphone ni. Melampaukan! Sapa yang nak angkat telefon awal pagi. Termenung sekejap.

Masa ON kan TV, ada nampak no tertera nombor 1300-88-1221 guna telefon rumah.

Copy gambar dari Cerita 7 hari
Alhamdulillah ada operator lelaki yang jawap. Aiiiiihhh... macam terlelap lepas sahur je... tapi pandai Encik operator control suara, tak ada la bunyi ngantuk sangat pun. He..he..

Dia suruh aku ON-OFF router, masih tak OK juga. Dia minta aku ON kan komputer yang ada sambungan terus kabel internet ke router.

Dalam google chrome, dia suruh aku taip link ni http://192.168.0.1/. Aku pernah guna link ni untuk tukar username dan password Wifi rumah aku. Aku search kat google sampai jumpa blog ni Cara Tukar Nama & Password Unifi. Biasalahkan... data hujung jari je.

Lepas taip link tu, muncul le rupa macam ni... link ke D-Link System.

Gambar dari SINI
Cuma perlu taip 'admin' sebagai username dan terus klik log in. Tapi gagal.

Taip pulak 'operator' sebagai username. Passwordnya 'h56hhUniFi', pun gagal. Hati risau dah takut kena tukar router pulak.

Operator suruh guna username 'Management' dan password 'TestingR2' pulak.

Seterusnya klik-klik je ikut arahan dia sampai jumpa bahagian SET USERNAME AND PASSWORD CONNECTION (PPPOE). Dia tanya password. Alahai, manalah aku ingat sebab sejak mula pakai 2 tahun lepas rasanya, mana pernah tukar password yang asal. Selepas dia pastikan nama, no IC dan alamat aku pun terima mesej username dan password. Patut le tak ingat, entah susunan huruf dan nombor apa-apa je.. ha..ha.. sabor je la.

Lepas tu ikut je la arahan klik-klik dia. Lega hati bila lampu hijau untuk internet dah menyala kat router. Kalau kena tukar routerkan susah. Leceh sungguh nak tunggu technician depa datang. Aku jenis malas nak menunggu.

Sekarang dah boleh bertenet dan berwifi semula. Tiba-tiba terdengar suara dari TV... Oooo.. dah ada signal, TV dah ok. Alhamdulillah!

2 comments:

Chot said...

ahah..kalau kena kt diri unifi sendiri ni..mau lemau nak setup balik.. selalu on off modem je kalau tetiba unifi down...
but good sharing babe

kak T said...

mmg tension bila dia buat hal..hihi..rasa nak hempas2 ni..lama x jenngah Liza..ni kak T..blog baru selepas blog Akak Dibalik Pintu