iklan

Followers

Pages

Monday 2 March 2015

Makan dan bayar online


Biasa kita dengar beli barang secara online. Kita bayar dulu secara online dan kemudian orang pos barang tu kat kita. Tapi biasa tak buat macam ni? Kita pi makan atau beli barang kat kedai tapi bayar secara online?

Tak tahulah orang lain ada buat ke tidak tapi aku ada buat. Ini pun sebab kawan yang dah kenal lama dan dia ada rasa percaya dengan aku. Setiap kali aku bayar pun pasti aku mesejkan perincian bank pada pemilik kedai tu yakni kawan akulah.

Akulah yang cadangkan cara ni pada dia. Saja suka-suka nak menggalakkan dia menyimpan duit sebenarnya. Bukan banyak pun sekali aku belanja, tak sampai RM20 pun selalunya. Setiap kali aku buat bayaran, aku akan rekod juga dalam 'notes' di smart phone Lenovo aku tu. Transaksi memang aku buat 'on the spot' depan dia. Jika ada masalah internet pada Lenovo tu, aku akan buat kemudian atas pengetahuan kawan dia.

Kawan aku yang berniaga ni cuma jual nasi lemak, nasi ayam dan jajan je kat tepi jalan. Niaga kecil-kecilan je, kadang susah nak buat simpanan. Jadi bila sekali-sekala aku tunjuk jumlah simpanan dia yang aku rekod, gembira sangat dia. Ye lahkan, selama ni nilai RM dalam bank tak meningkat pun. Itulah nikmat menabung bila nampak hasilnya.

Kadang aku ketawa sama-sama melihat gelagat dia yang 'excited' tengok jumlah simpanan dia. Hidup aku mungkin tidaklah sesusah dia daripada segi nilai kewangan tetapi banyak nilai kemanusiaan yang aku pelajari daripadanya. Belajar untuk kurangkan merungut bagi mana-mana kekurangan yang ada dan lebih bersyukur.

1 comment:

Anonymous said...

Good idea nih.