iklan

Followers

Pages

Monday 23 December 2013

2014 - Tahun 'Back to the future?'

Tahun 2013 dah nak sampai ke penghujung. Entah kenapa perasaan aku jadi rimas nak meniti tahun 2014. Sungguh-sungguh perasaan yang tak sepatutnya aku layan yakni perasaan negatif. Jadi kenalah fikir bagaimana nak menghadapi tahun 2014 yang mungkin menjadi 'kejutan' besar pada bajet peribadi kerana hampir segalanya menunjukkan kepada peningkatan. Orang kata peningkatan bermaksud kemajuan. Malangnya 'kemajuan' yang menanti ini tidak sama sekali ingin aku raikan.

Siapalah yang sudi nak raikan 'kemajuan' tarif elektrik, tol, barang-barang keperluan harian. Hampir mendadak rasanya seperti saham aggresif lagaknya. Terpaksa hadapi dengan perasaan yang positif  - sangat terpaksa.

Sila berjimat... wah! Terasa seperti back to the future. Zaman aku kecil dulu tiada lagi sumber elektrik di kampung. Entah tahun berapa pun aku tak ingat dapat kemudahan tu. Sekarang kena kurang-kurangkan penggunaan sumber elektrik. Malam-malam pasang pelita tidur macam ni baru jimat elektrik.

Copy gambar dari SINI
Tanah sekangkang kera belakang rumah tu elok juga aku guna buat tanam sayur. Jimat duit beli sayur, badan sihat dengan senaman cucuk tanam ni dan dapat pahala kalau berbudi pada tanah ni. Ramai kawan-kawan yang dah lama buat aktiviti ni. Aishhh... jenuhlah aku nak menanam, nak bekerja cari duit kat luar dan buat kerja-kerja rumahtangga. Kain dalam rumah tak sempat lipat, lagi mau bercucuk tanam.. he..he..

Masa dok kampung dulu aku merasa juga mandi air perigi yang sejuk dan jernih tu. Tapi kampung sekarang mana orang guna perigi dah, ramai yang guna paip belaka. Lainlah kat Kemboja tu, sumber air paip memang payah le nak dapat di kampung-kampung. Kalau ada perigi, jimat bil air kita kannn... Mimpi laaa...

Itulahkan, terkenang zaman-zaman dulu bila melihat perubahan mendadak yang bakal kita hadapi nanti. Sekarang pun dah terasa tempias-tempiasnya. Terasa macam balik ke zaman dulu pulak.

Apa pun hidup perlu diteruskan, lakukan apa yang sepatutnya kita lakukan. Insyaallah ada hikmahNya.

1 comment:

MumMe said...

nak tak nak 2014 Nurul terpaksa barukan semula azam tahun2 sebelum ni...makan di rumah.setiap tahun renew,tapi tahun ni boleh kata keras sikit...