iklan

Followers

Pages

Monday 27 December 2010

Tidurlah Jika Ingin Kurus

Ngantuk sangat baby Arifku sampai tertidur atas lantai...

Sekali-sekala aku memang suka baca majalah RAPI, tapi yg ini aku terjumpa di website RAPI (karangkraf.com)... memang le menarik bila dikatakan tidur pun boleh buat kita kurus. Yang biasa kita dengar, tidur tu buat kita gemuk...terlebih tidur le tu..he..he..

So...ni berita baik utk mereka yg suka tidur... macam aku ni le...! Teringat pulak kisah masa aku kat asrama POLISAS, Kuantan dulu. Ex-roomate aku, Kak Ma (manalah dia sekarang ye!) menegur aku "Liza ni tidur awal, bangun lambat tapi result score jugak!" Sebenarnya bukanlah score tara mana sangat pun... ala2 kadar aje. Yg penting, matematik kena A le. Cuma bila dia mintak aku selesaikan masalah subjek Matematik dia, dgn senangnya aku tunjukkan caranya. Dia ambil course Perdagangan, aku pulak Elektronik. Jadi walau pun namanya Matematik, silibusnya lain le sikit dgn aku. Aku rasa subjek Matematik masa tu lebih mudah daripada silibus Add Maths form 4. Itu yg aku boleh tolong dia tu... persamaan je!! Manalah kakak tu tak jeles.. lepas isyak aku dah tido, pukul 6.30 pagi baru nak bangun tido... orang lain berebut nak guna bilik air, aku solat subuh dulu. Bila tiba turn aku mandi (masa tu dah lengang sikit sebab depa ni bangun awal semuanya)... tak sampai 5 minit pun. Aku siap2 pukul 7.45 pagi dah keluar dari pintu bilik nak ke kampus. Jalan kaki je.... rentak yg sama tanpa apa2 gangguan. Perjalanan dah set 15 minit aje. Kalau nak ke lab aku kena keluar awal 5 minit sebab jauh ke bawah sikit. POLISAS ni berbukit-bukit kawasannya. Maklum le pinggir hutan..he..he..

Tidur penting bagi aku... kalau tak masa kelas petang mesti le ngantuk gila dlm kelas. Tulisan pendek boleh jadi panjang le dibuatnya. Itu yg aku tak suka... Tapi sejak kahwin ni kurang le tidonya.. Mmm... otak jgn le ke lain aje.. maklum le, anak aku dah 5 orang. Dalam proses mereka nak membesar tu macam2 lah dugaannya. Tidur aku pun sensitif juga. Asal baby berbunyi sikit pun, aku dah mudah terjaga. Bila ada kerja tak siap pun, tidur jadi tak lena. Itu semua perubahan yg berlaku dlm kita mengharungi masa demi masa. Tapi aku ada gak terbaca dulu, kalau tak cukup tidur, umur pendek..oppsss. Atau senang nak dpt penyakit2 yg mahal2. So pandai2lah kalian adjust2 waktu tidur kalian.

Tidurlah Jika Ingin Kurus

Berdasarkan satu penyelidikan yang pernah dijalankan di Amerika Syarikat, didapati individu yang mengalami masalah kegemukan, berkemungkinan ia adalah disebabkan oleh masalah kurang tidur. Menurut pendapat dan kajian seorang ahli fizik dari Universiti Northwestern, Fred Turek, diet serta senaman yang bersungguh-sungguh tetap tidak akan membuahkan hasil jika kualiti tidur individu berkenaan berada pada tahap tidak memberangsangkan. Oleh itu, mulai dari sekarang. Cubalah untuk mendapatkan tidur yang berkualiti dan mencukupi. Usah lagi berjaga sehingga larut malam. Cuba selesaikan tugas anda seawal mungkin, berbanding hari-hari sebelumnya. Jika saranan ini dapat dilakukan dengan teratur, berserta diet dan senaman yang konsisten, tidak mustahil anda boleh menurunkan 10 kg atau lebih dalam tempoh beberapa bulan mendatang. Ubahlah tabiat tidur anda sekarang.

5 comments:

Hanis Azla said...

saya pun suka tidur.. itu yg selalu rasa mcm tak cukup tidur.. he..he..

Rahmah Mokhtar said...

Kalau dah kurus masih kuat tidur macam mana?

Liza @ Adzriel AB said...

kalau ada baby ni lagi le kadang2 terganggu tidur kita. *(^_^)*

Liza @ Adzriel AB said...

Rahmah: Itu le nikmat namanya...he..he..

* ainul AB * said...

Tidur memang syok, tapiiii tak cukup masa nak tidur... huhu