iklan

Followers

Pages

Wednesday 13 April 2011

Kecil-kecil dah mata duitan


Belajar ni ada macam-macam cara. Ada yang study sambil berbaring, meniarap, duduk elok-elok dan aku pernah sampai mencangkung. Ish..hodohnya pompuan study cangkung. Masa tu tengah remaja, otak tengah tak betul. Memang le gitu.

Alkisahnya aku bergaduh dengan ex-boy aku masa kat POLISAS dulu. Kebetulan dah nak exam masa tu. Tensionlah kononnya. Tapi biasalah aku memang tak suka anasir-anasir luar merosakkan masa depan aku. Itu yang sekejap study mencangkung sambil pasang walkman muzik 'Kitaro' kat telinga. Ntah apa-apa je. Anak-anak remaja toksah ikutlah perangai mak cik ni ye.

Kalau sekarang anak aku selalu juga sebut-sebut cikgu suruh buat peta minda yang merupakan salah satu teknik belajar yang berkesan. Kadang-kadang ditampal di dinding bilik. Ada yang buat nota kecil dan pendek-pendek. Kakak aku dulu suka sangat buat nota dari kertas kajang yang dilipat empat. Ada juga cikgu anak aku bagi cadangan suruh tampal sifir dalam bilik air. Laminate le dulu supaya jangan cepat rosak.

Anak-anak biasa lemah dalam Matematik. Aku pernah bertanya dengan anak saudara aku yang masa tu dia berada dalam darjah 5. Aku bertanya soalan tentang tambah bagi nombor perpuluhan. Aku tanya berapakah hasil tambah bagi 2.6 dan 2.4. Agak terkebil dia nak menjawab masa tu. Jadi aku pun tukar soalan kepada berapakah hasilnya jika RM2.60 di tambah dengan RM2.40. Cepat aje dia jawab RM5!

Tergelak aku kat situ jugak. Ooooo... korang ni kan memang mata duitan ye!

Kadang-kadang sesuatu perkara itu mudah aje, cuma bagaimana kita mengolah dan mengubahnya supaya mudah diingati dan difahami.

5 comments:

ummiross said...

Ilmu tu lebih mudah dihayati bila dikaitkan dengan kehidupan seharian, ada ciri2 guru yang bagus liza ni..

Maya Mayana said...

emm mcm teknik mokhdar tu...diorang singkat-singkat sebutan nombor..mereka kata word dlm BM ni pnjg berjela benar...gitulah belajar kena ada teknik :)

LilyGrynn said...

Saya mmg tak pandai nak shortform segala. Masa belajar dulu orang buat nota kaki, saya pun sibuk buat juga tapi nota kaki saya panjang berjela-jela. Bila dipendekkan, saya sendiri tak faham apa saya tulis!

AziE said...

belajar kena teknik so ada la shortcut nya.

manueng said...

haha...tp mmg betul...selalunya kalau gunakan nilai duit utk kire, mesti cepat faham...mmg mate duitan kot manusia nih...haha