iklan

Followers

Pages

Tuesday 30 April 2013

Ronda-ronda PWTC mencari buku!

Dengan Kak Wa (kanan)
Mastika favoriteku dari Utusan Karya
Masuk aje selangkah dua melepasi pintu masuk PWTC sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di situ yang bermula 26 April hingga 5 Mei 2013, terserempak dengan booth Utusan Karya.

Siapa lagi yang aku nak cari kalau tidak kakak angkat kesayanganku Kak Salwa ini. Aku panggil Kak Wa je! Awet muda tu, macam bondanya juga.

Seluruh ahli keluarganya pun aku anggap macam ahli keluarga sendiri yang aku kenal sejak bujang lagi, malah sejak aku habis SPM tahun1990 lagi. Lamakan! Hubungan yang kekal hingga kini, Alhamdulillah.

Inilah anak Opah Umie yang aku kagumi dalam entry lama ini :
Rindukan Opah Umie

Lepas tu bergegas cari Karangkraf pulak. Biasalahkan anak-anak aku ni gila novel.

Tadaaaa... hari ini (30 April 2013) novelis yang bertugas (ecehh... bertugas tu!) adalah Nurul Syahida Kamarudin.

 Senyummm! Ceria orangnya. Selamba aku tanya usianya. Dah 30 katanya, muda 10 tahun dari aku. Biar betul?? Nyaris aku nak bahasakan diri ini 'Makcik' sebab nampak macam muda 20 tahun aje. Anak aku sendiri kata "Ingatkan student U lagi!".
Usianya baru je genap 30 tahun pada 27 April 2013 lalu.

Lebih gemar di panggil 'Shai'... Eh! 'Syai' atau 'Shy'? He..he.. Aku mencari novel citer hantu. Aku pernah baca sedikit daripada kisah novel ni dalam blognya dulu. Boleh dapatkan terus novelnya ni di SINI (klik) juga.

Novel bertajuk 'Sekolah Banyak Penunggu' atau singkatannya SBP. Hampir-hampir je sama singkatan dengan SMK BSP (Sekolah Menengah Bandar Seri Putra) yang hangat dengan kejadian histeria beramai-ramai baru-baru ini. Opss!

Novel ni aku belikan untuk anak aku yang ke-3, Asyikin. Kebetulan pulak ada watak 'Shikin' dalam novel ni. Dapat badge percuma lagi!

Mmm... Sebenarnya aku pun tentulah nak baca sama. Teringat zaman sekolah dulu.. he..he..!


Bukan satu novel yang telah Shai hasilkan tetapi ada juga novel-novel yang lain seperti 'Aku Kan Novel', 'Plain Jane', 'Soalnya Hati', dan 'Valentina Nervosa'. Rajin betul dia menulis!

Kalau anak perempuan dengan novelnya, anak lelaki pulak memilih booth Gempak Starz yang sarat dengan cerita kartun.


Anak sulung, Aishah bakal SPM tahun ini mencari buku rujukan SPM untuk Biologi di Sasbadi. Ada diskaun !0% pulak tu. Sebenarnya buku yang dicari dah jumpa, apalagi... sambar le. Kelmarin dapat yang subjek Bahasa Melayu je di Kedai Buku Syabab di Kompleks PKNS Bandar Baru Bangi.




Panjangnya barisan nak bayar buku di Sasbadi. Jangan salah faham ye! Bukan aku yang pakai tudung polkadot tu walau pun sama seperti yang aku pakai seperti dalam kisah di entry yang INI. Biasalah! Sharing is caring... share tudung dengan anak-anak perempuan.


Amboi! Adik-adik baju oren ni beli banyak benar buku rujukan. Aku intai-intai semuanya buku rujukan untuk SPM. Ooohhh... sebaya anak aku le!

Masa aku tegur diaorang ni boleh pulak depa panggil aku cikgu? Eh! Ada gaya cikgu ke? Sebab korang panggil 'makcik' ni 'cikgu', jom kita bergambar.


Jauh mereka datang dari SMK Seri Tanjong, Kuala Selangor. Dari kiri ; Fatin, Farah dan Atikah. Fatin dan Farah ambil aliran Sains Tulin manakala Atikah pula aliran Akaun. Tabik hormat aku tengok semangat belajar diaorang ni. Acik doakan kalian berjaya dengan cemerlang dalam SPM 2013 nanti. Amin!

Ronda-ronda terserempak pula dengan booth tempat kenalanku mengajar ; Datin Sapora Sipon.

USIM



Antara buku hasil tulisan Datin Sapora Sipon yang sempat aku ambil gambarnya. Beliau sering menulis dalam ruang Kaunseling Remaja di Harian Metro keluaran setiap hari Isnin.

Masuk ke Karya Seni, konon-konon nak jumpa kak Melur Jelita. Tapi tak adalah pulak! Padan muka aku sebab tak tengok jadual dia dulu sebelum datang.


Kak Melur Jelita ada pada 27 April 2013, aku datang pada 30 April 2013. Memang tak berjumpalahkan. Insyaallah! Kalau ada rezeki tu pasti dapat jumpa juga suatu hari nanti.

Kak Melur Jelita memang hebat dengan peminat novelnya yang tersendiri. Masa aku datang tu nampak novelnya yang pertama 'Awak Suka Saya Tak (ASST)' tinggal dalam 6-7 buah je rasanya (lupa nak kira dengan tepat). Novel keduanya 'I Love You, Stupid (ILUS)' pun cuma tinggal 1 buah dan yang terbaru 'My Precious Iris (MyPi)' pun ada 2 buah saja.


Apa pun semua MyPi dan ILUS habis setelah aku dan kenalan baru aku iaitu Puan Rohani dah sambar ketiga-tiganya. Laris wa cakap lu kak Melur Jelita!! Terbaik!

Aku dan anak-anak dah kepenatan. Kaki pun dah lenguh dan perut pun turut lapar. Walau pun dah sampai KL tapi kami tetap balik makan di Bandar Baru Bangi juga. Nak lari dari kesesakan orang ramai dan jalan raya.

2 comments:

Nora Karim said...

Wah, seronoknya... saya harap sempat la pi nanti... dah berapa thn x pi pesta buku... sejak duduk negeri lain... dulu masa bujang... setiap tahun pi, xpernah miss...

Unknown said...

nampak kak liza makin comel la..;P