iklan

Followers

Pages

Friday 27 July 2012

Leka bermain sampai lewat tengah malam

Seawal usia 3 tahun, budak comel Aleesya Sumaira milik Asterisk Boutique dah pandai main puzzle yang susun gambar tu. So aku tanamkan minat yang sama tu pada anak bongsu aku si Arif pula. Sama usia juga 3 tahun. Nampaknya minat tu ada pada Arif dan sering terleka bila main puzzle ni. Kadang sanggup dia tidur lewat gara-gara nak siapkan puzzlenya yang banyak tu.

Dah macam-macam gambar yang aku beli untuk dia. Ada gambar Boboiboy, Doreamon, Upin & Ipin, Angry Birds dan Mickey Mouse. Ada saiz besar dan ada kecil je.



Leka menyusun atur gambar Angry Birds kecil.

Dah siappp!
Kalau yang saiz kecil tu sekejap je dia siap dalam 5 minit pun boleh dah. Jika yang saiz besar tu dia selalu ajak abang atau kakaknya join sama sebab kadang dia sendiri confuse. Dia dah boleh padankan warna dan bentuk yang hampir serupa.

Kadang-kadang sambil menyusun, mulut pun pot-pet juga mengomel "Eh! Salah!", "Dah jumpaaa..!" dan macam-macamlah lagi. Ikut ramah mak dia ni le.

Ada juga aku belikan pensil warna dan buku untuk dia mewarna tetapi baru je warnakan sikit dia dah mengeluh "Alip penatlaaaa..". Tak minat rupanya. Main puzzle ni juga yang buat dia leka.

Tapi ada perkara lain yang boleh buat dia leka dari pagi sampai ke malam iaitu mengadap Youtube cerita kartun Upin & Ipin, Boboiboy, Teletubbies, Angry Birds, Ultraman dan macam-macam lagilah. Pandai pulak tu nak klik pilih cerita yang mana suka bila satu cerita dah habis. Kadang tu dia sendiri yang klik 'full screen' dan kecilkan semula. Scroll pada mouse pun dah rosak sebab dia tolak kuat sangat. Itulah anak-anak sekarang.

Semalam abangnya kata "Mama beli puzzle Ultraman pulak untuk dia!". Puzzle kartun Ben 10 pun ada. Tentu Arif suka kalau aku belikan nanti. RM1.95 je dapat satu yang besar dan satu yang kecil.

Selalu beli di pasar malam atau kedai RM2 je, murah! Harga dalam RM1~3 aje. Kalau beli di kedai buku tu cecah sampai harga RM9 dengan saiz kertas A4 je. Memang kualiti kertas lebih keras dan bagus tapi yang biasa-biasa ni pun tahan juga aku tengok.

Untuk kakak-kakak dan abang-abangnya aku belikan buku Sudoku, Word Search dan Teka Silang Kata. Memang dalam facebook ada game-game yang dapat bina minda tetapi sekali-sekala lebih baik mereka menjawap menggunakan pensil.

Inilah antara usaha aku nak bagi anak-anak sentiasa berfikir agar minda jangan terlalu manja. Risau tengok keputusan exam mereka yang teruk. Jadi kenalah buat sesuatu untuk membaikinya dengan cara yang menyeronokkan.

Arif berjaya!

3 comments:

atuk said...

Salam Ramadhan Liza

satu usaha yg bagus
Insyaallah
mereka akan berjaya nanti


Selamat menjalani ibadah puasa

Unknown said...

puzzle mcm ni bagus utk perkembangan minda kanak2...bagus arif!

Murni Alfathunnisa said...

jigsaw puzzle ni jangankan budak2 sebesar arif..saya yang tuo ni pun suke...hehe..:D