iklan

Followers

Pages

Wednesday 21 March 2012

Apa jua keputusan SPM hari ini, peluklah atau pegang bahu anak dengan kasih sayang!

Hari ini keputusan SPM keluar. Sungguh aku pun nervous juga walau pun tak ada anak aku yang ambil SPM. Tahun depan 2013 adalah, anak yang sulung tu. Nervous kerana menunggu keputusan SPM anak saudara tersayang.

Bulan lepas rasanya dia dah berjaya melepasi ujian memandu kereta gear manual. Yes! Dah 'give me five' dengan aku sebab berjaya dengan hanya sekali ujian saja. Kita genglah 'kakak'! Terbaik my girl!

Tahun lepas yang ambil exam tu anak saudara aku ni, aku namakan Si Comel Zati je. Anak dara pemilik blog Beauty Farmasi Colour Cosmetics yang dulu tergigil-gigil bila dapat bergambar dengan Dato' Siti.

Gambar dari entry INI
Semangat Siti dah meresap, Insyaallah 'kakak' dah berusaha sehabis baik. Acik Liza doakan yang terbaik hari ini dan dapat bersaing dengan 'abang'. Depa ni dua beradik je, yang sulung abangnya aku panggil 'abang', dia pula aku panggil 'kakak'. Cucu kedua mak aku ni.

One and only daughter Puan Zarina, doa dari si ibu pada hari pertamanya menghadapi SPM tahun 2011.

Jika abangnya sambung belajar di UNITEN, Bandar Muadzam di Pahang dalam bidang bisnes tetapi Si Comel Zati lebih berminat belajar Engineering katanya. Nak ikut macam Acik Liza ye! Macam terbalik pulak ye bila yang girl minat Engineering, boy nak belajar bisnes.

Tak kisahlah apa bidang pun, Acik Liza menyokong saja asalkan ada minat dan rasa boleh bawak bidang tu. Lagi pun Acik Liza sendiri fleksibel bila dulu belajar Elektronik tapi sekarang masuk bidang Unit Trust. Janji hati suka, mendatangkan hasil dan tak menyusahkan orang. Kita simple ajekan.

Anak sulung aku, Aishah pun berkali-kali ingatkan aku semalam "Mama! Esok result SPM keluarkan? Harap-harap kak Zati dapat result best! Tak sabar pulak kakak". Ye! Mama pun mendoakan juga agar usahanya berbaloi.

Bukan mak dan ayah Zati saja menyokong, malah seluruh ahli keluarga dari pihak Allahyarham Abu Bakar (ayah aku) turut menyokong apa jua bidang dan usaha yang bakal 'kakak' pilih nanti. Ambil semangat mak 'kakak' sendiri, pemilik Beauty Farmasi Colour Cosmetics yang sekarang ni pun masih lagi sambung belajar. Bersaing dengan anak-anak sendiri.

Apa jua keputusan kalian wahai anak-anak yang mengambil keputusan SPM hari ini, bersyukurlah. Jika cemerlang, Alhamdulillah. Maka pilihlah langkah seterusnya dengan sebaik mungkin. Jika tidak memberansangkan, ianya bukan salah siapa-siapa walau sudah berusaha. Tentu ada sesuatu yang tersurat.

Ibu bapa berilah dorongan dan sokongan. Pimpinlah mereka anak-anak yang baru menjejaki dunia luar yang sangat mencabar ini. Peluklah atau peganglah bahu mereka tidak kira keputusan mereka bagus atau sebaliknya.

Anak-anak fahamilah bahawa ibu bapa kalian sayangkan kalian juga. Abaikan rasa geram jika dapat ibu bapa yang suka berleter jika kalian silap atau gagal. Ambil tindakan yang positif, moga kuranglah bebelan mereka itu. Nanti kalian juga mungkin begitu bila dah ada anak nanti.

p/s : Ada minyak wangi baru di Beauty Farmasi Colour Cosmetics... I like!

3 comments:

kak tie said...

ermm..akak pun berdebar gak ni..harap2 perkhabaran yang baik...aminnn

mas saari said...

memang berdebar nak result ni kan? saya dulu sampai demam2..hehehee

-Sara- said...

gd luck 4 her :)