iklan

Followers

Pages

Tuesday 15 June 2010

Cuti2 Keluarga ke Kuantan

12 Jun 2010 baru ni ke Kuantan pulak dgn semua adik beradik, anak2 masing2 & mak ayah. 27 orang semuanya dengan 5 buah kereta. 3 beradik dengan keluarga masing2 konvoi dari Jengka, manakala abg aku dari Lukut, N9 & adik aku dari Subang Bestari terus ke Kuantan.


Tilam bantal pun bawak..katil je takde, kalau tak lagi sendat

Lebih kurang pukul 12 tengahari bergerak dari Jengka 16. Segala jenis makanan yang nak dibawa pun diagihkan ke mana2 kereta yang muat. Periuk nasi pun bawak jugak ni. Mendap tayar kereta..he..he. Nasib baik kakak pun dah tukar ke MPV, muat le nak bawak mak dgn ayah.


Naza Rondo & Alza

Nampak gaya abang sulung aku pun kena tukar MPV juga ni. Ha..ha..dah mula bertanya mana berkenan nampaknya. Pilih je nak MPV mana ; Exora ada, Alza ada. Kalau Livina jadi boria lak dgn kakak. Tapi apa salahnya boria pun. Adik pun asyik menyebut Naza Rondo je...cantik tu. Insyaallah, moga dimurahkan rezeki buat adik-beradik aku semuanya.

Exora & Livina

Perjalanan melalui highway pantai timur dengan kakak sebagai leader & event manager. Cuaca sekejap terang sekejap mendung. Alhamdulillah tak hujan pun. Aku ni agak risau kalau memandu dalam hujan. Pandangan agak terhad.


I follow...!

Alhamdulillah, perjalanan lancar & sampai lebih kurang pukul 2 ptg rasanya. Aku pun tak tengok jam masa tu. Seronok sangat dah budak2 tu. Sibuk bertanya "mama, boleh mandi laut sekarang ke?". Amboi! Amboi! Panas terik ni nak oi... lunch pun belum lagi.



Bergambar dulu sebelum pergi ke bilik masing2.

Kami menginap di Mermaid Inn Beach Resort, Cherating.

Semua orang pakat berkumpul kat bilik aku sebab bilik akulah yang paling besar. Kami bentang dua helai tikar & hidangkan makanan untuk 'lunch'.


Mak long dan anak2 daranya rajin hidangkan lauk,
yang lain tunggu makan je ke?



Makan....masing2 dah lapar ni.

Adik & abang aku lagi sorang tu lambat sikit sampainya. Riuh bilik aku. Sederet 4 'Deluxe room' tingkat bawah habis kakak aku sewa untuk kami 4 beradik. Dua 'Standard Chalet' untuk mak ayah & adik aku sekeluarga. Jadi, petang tu diaorang semua lepak2 kat bilik aku.

Sederet tingkat bawah ada 4 bilik, betul2 mengadap cafe.

Petang dah hampir pukul 6 petang rasanya, matahari masih lagi agak terik di sini.


Semua anak2 & anak2 saudara dah tak sabar nak mandi laut. Adegan mengejar ketam....


Pantainya yang landai. Memang kebanyakan pantai di Cherating ni landai.


Kakak aku & suaminya pergi cari kalau2 ada ikan segar kat pekan kecil Cherating ni. Jadi tak bolehlah aku nak ambil gambar banyak2 sebab suami aku pun ikut sama. Abang sulung aku pun tak nak tinggal juga. Aku kena jaga si kecil Arif le pulak sebab abang2 & kakak2 dia pun nak mandi laut.

Malam ada acara BBQ pulak. Semua nak dibakar ; jagung, ayam, kambing, daging...perut aku kekenyangan. Siap dengan air asamnya. Durian pun ada juga kakak aku beli masa keluar ke pekan Cherating petang tadi. Malam tu memang sakanlah kami makan. Suami aku kata ikan kat sini mahal kalau dibandingkan kat tempat aku, Bandar Baru Bangi. Ingatkan saja nak menambah stok ikan, dah mahal...tak jadi le. Kakak aku beli ikan kembung je sikit. Tak pe lah, yang ada pun dah lebih dari cukup.


Semua kami buat sendiri aje..

Esok pagi, belum sempat breakfast, anak2 aku dah nak ke pantai. Sempat aku temankan sekejap sementara baby masih tidur. Tiba2 aje ada sorang budak lelaki tegur Azri, anak aku yang 8 tahun tu "Lepas ni saya pulak" semasa dia sedang mandi shower dekat dgn pantai tu. Aku tanya dia "kenal ke?". Kawan sekolah ugama katanya. Aku pun terus menegur ibu budak tu, "orang Bangi ke?" Takdir Allah menemukan aku dengan orang 'sebandar'..he..he.. Rupanya dia pun tinggal di Bandar Seri Putra juga.

K
ami breakfast kat cafe resort tu aje. Ada juga yang meratah lauk malam tadi kat bilik aku. Selepas tu anak2 semuanya berlari ke laut semula. Kali ni dgn mak ngah, mak long...semua adalah kot. Tak sempat juga nak melihat kerana melayankan si kecil Arif yang dah pun bangun tido.


Anak aku, Asyikin sedang makan nasi lemak

Selesai menyuapkan nasi lemak untuk anak kecil aku si comel Arif, aku berjalan ke sinki untuk basuh tangan sambil mendukungnya. Belum sempat pun aku nak basuh tangan, seorang wanita warga emas bersama suaminya menegur aku. Mungkin sebab aku terlebih dulu senyum padanya. Agaknya la...he..he.. Akukan peramah! Teruslah salamkan, belakang tangan le sikitkan, pasal belum basuh. Aku kata "macam kenal aje, siapa ye?" Dia menjawab "memang la..Mek...". "Oh...Mek Habsahhhh..." balas aku. Bermulalah cerita itu ini dengannya. Aku panggil 'mommy' je sebab dia membahasakan dirinya begitu. Kesian dia, bengkak mata sikit. Terjatuh katanya. Dah tua2 begini, macam2 penyakit katanya...lihat link ini. Tapi aku tengok dia ceria aje, kuat semangat di samping sokongan suami & anak2 tercinta. Dia pun bercuti bersama keluarga di sini. Tinggal ditingkat atas rupanya..


Sempat bergambar dengan Mek Habsah

Semasa aku minta tolong suami ambilkan gambar ni pun tak ada siapa yang perasan itu Mek Habsah. Mungkin wajah dah berubah sikit, tapi naluri aku ni memang begitu. Selepas je bergambar, adik-beradik aku tanya" siapa tu?" Selepas tu barulah...Ooooo... Kalau aku rasa aku kenal, mesti aku nak tanya di mana aku kenal. Kalau salah, tak rugi apa2 pun.

Selepas tu aku sambung duduk di cafe tu. Suami aku macam biasa rancak le berborak dgn abang2 aku. Adik aku pun baru nak breakfast dengan familynya. Tak lama aku di situ, terus balik bilik. Mandikan Arif, bagi dia susu dan dia tertido. Termasuklah aku juga tertido.

Jam dah dekat pukul 11 pagi...nak kena kemas barang. Bilik aku penuh le sikit sebab dah jadi tempat simpanan makanan.

Sebelum balik, dapat juga kami ambil gambar seluruh ahli keluarga. Ada 27 orang semuanya, mak & ayah, anak 5 orang & pasangan masing2, cucu ada 15 orang.




Posing sikit

Macam ke Trengganu juga, mesti nak singgah beli keropok lekor


Aku meneruskan perjalanan pulang ke Bandar Seri Putra. Tak dapat aku nak ke bandar Kuantan kerana suamiku ada kerja nak dibuat. Insyaallah, lain kali aku nak datang lagi melawat rumah abang long & kak long (kakak & abang angkat), sekolah aku dulu ; Sekolah Menengah Tengku Afzan, POLISAS atau ASBTAR (Asrama Felda, sekarang ni dah bangunan baru & nama baru).

Jem dekat tol Bentong

Dalam perjalanan, kebanyakan R&R penuh dengan kenderaan. Sama keadaannya semasa aku balik Taiping minggu lepas. Jalan hala utara pun sibuk juga musim cuti sekolah ni.

Alfatihah buat arwah ayah yg telah pergi pada 19 Ogos 2010M bersamaan 9 Ramadhan 1431H.
Link di sini : Aidilfitri tanpa ayah

No comments: