iklan

Followers

Pages

Thursday 5 June 2014

Modal niaga kena pusing, jangan belanja... itu asas niaga!

Aku baru mengenalinya selama 2 hari. Sempat sedikit-sebanyak mendengar kisah hidupnya yang gigih. Ramah dan mudah tersenyum namun ada sedikit kisah kepayahan di sebalik wajah yang ceria. Itu kisah dulu.

Usia suaminya lebih muda 7 tahun daripadanya. Nampak sangat dia ni wajah awet muda. Katanya hanya tahu bila nak isi borang kahwin selepas 6 bulan kenal. Biar betul hang ni. He..he.. dah nak jodoh dia.

Dulu dia bekerja di kilang tetapi terpaksa berhenti kerana anak sulungnya yang kurang upaya memerlukan perhatian khusus. Tidak pulak aku bertanya lebih jelas jenis kurang upaya yang bagaimana. Setelah anaknya besar sikit dan lebih mudah dijaga, dia bekerja semula sebagai kerani di sebuah kedai buku.

Kemudian mengandung pula anak kedua dan lagi sekali dia terpaksa berhenti kerja kerana pengasuh yang menjaga bayinya suka meninggalkan kesan lebam pada si kecil. Maka dia terpaksa menjaga bayi itu sendiri.

Gaji si suami hanyalah RM1300 sebulan. Tidak cukup untuk menampung hutang kereta, membayar sewa rumah, bil api air dan membeli susu dan lampin anak. Dia harus berfikir cara mana yang dia mampu untuk mencari rezeki bagi membantu si suami.

Terlintas di fikirannya untuk berniaga burger tetapi di mana pula hendak menggamit modal niaga.

Dia jual handphone jenama Samsungnya, aku pun tak bertanya apa modelnya dan berapa yang dia dapat. Dia pinjam duit adiknya sebanyak RM300 dan membayar balik secara bulanan.

"Alhamdulillah kak! Baru 6 bulan saya berniaga burger. Rezeki Allah tu ada, setiap hari ada saja customer! Bulan-bulan boleh saya kumpul untung bersih dalam seribu ringgit".

Katanya lagi, setiap hari dia akan simpan untung bersih dan pusing semula modal. Kena ada disiplin. Itulah yang kita selalu dengar pun jika nak berjaya dalam perniagaan. Modal perlu kita pusing semula, bukannya diguna untuk perkara2 lain dari tujuan asal niaga. Tapi itulah yang sering kita lupa, maka ramailah yang selalu cepat gulung tikar.

Kisahnya kelihatan biasa dan mudah didengar tetapi jika kita bayangkan situasi sebenar andai berlaku pada kita, mampukah kita melaluinya. Belum lagi melalui situasi yang lebih sukar.

1 comment:

Chot said...

mmm...tapi kan..nk ade disiplin pusing modal & untung tu..bukan senang. banyakkk godaannya..nak kena ada fokus yg jitu gitu..