iklan

Followers

Pages

Sunday, 13 November 2011

Bayang-bayang tak mungkin lurus dari kayu yang bengkok

Lama benar aku tak kongsikan kata-kata yang dicoretkan oleh Ibu Nora dari wall facebooknya. Sangat indah dan mempunyai makna yang sangat mendalam :


"Yang menghidupkan hati adalah iman dan yang mematikan hati adalah kufur.. Sedang yang menyihatkan hati adalah taat dan penyakitnya adalah terus menerus dalam kemaksiatan.. Yang membangunkan hati adalah zikrullah dan yang menidurkannya ialah lalai..."

"Bahagia itu letaknya di hati, erti bahagia itu apabila merasakan diri cukup tenang dan damai, untuk merangkulnya tak mudah namun tak juga susah andai istiqomah menjadi santapannya, koreksilah diri sendiri,layakkah kita untuk bertemu Bahagia milik kita, jalannya bermula dari kita, muhasabah diri dan istiqomahlah dalam setiap apa yang kita lakukan..."

"Tidak ada musibah yang lebih besar selain kemalasan dan hilangnya semangat dari hati seseorang untuk berbuat baik.. Maka ketahuilah, bahawa dia sedang tertimpa musibah yang paling besar yang tiada lagi musibah yang lebih besar dari itu..
- Al Habib Abdullah bin Alwi Al-Haddad -"

"Mana mungkin lahir bayang-bayang yang lurus elok jika datangnya dari kayu yang bengkok..."

Terima kasih Ibu Nora yang tak jemu-jemu mengingatkan teman-teman tentang keindahan Islam..

6 comments:

Dunia Realiti a.k.a Elih said...

Betul..masakan kayunya bengkok tapi bayangnya lurus? begitu juga manusia..

Biar dilentur dari kecil kalau azalinya bengkok, akan bengkok juga..namun, kita punya banyak pilihan dalam hidup..terpulang lah mau ikut jalan mana, sekadar mengingatkan ant. insan..

blog-tips-kurus said...

saya takut musibah itu..

Muhammad Burn said...

Perkongsian yg baik... :)

jeBateja said...

pehhh...nasib baik bayang2 den lut sinar....tak taw bengkok or tak....ahakz

ummiross said...

Indah sungguh perkongsian ni...

mas saari said...

indah dan menarik kata2 tu!