iklan

Followers

Pages

Tuesday 6 November 2012

Merojakkan bahasa, BM dan BI. Ada masalah?

Luahan hati anak sulung aku yang terasa hati bila ada rakan facebooknya yang perli dia menggunakan bahasa rojak BM (Bahasa Melayu) dan BI (Bahasa Inggeris). Sebagai ibu tentu saja aku berfikir "apa masalah budak tu?".

Mungkin saja sebagai ibu akan ada orang yang berkata "mak dia tentulah sokong anaknya!". Dalam ertikata lain, aku merasakan tindakan anak aku rojakkan BM dan BI itu tidak menjadi kesalahan.

Memang itu pun yang aku rasa pun kerana anak aku bukannya pandai nak bercakap bahasa rojak ni dengan gaya yang mengada atau gedik pun. Kalau itu gayanya memanglah salah dan tak perlu orang lain tegur dah tentu dia kena marah dengan aku dulu.

Aishah lebih suka menaip dalam BI sebagai salah satu usahanya memahirkan bahasa itu. Nak praktikkan dalam rumah pun susah juga kerana ahli keluarga pun tak rajin nak 'speak English' ni. Cuma kadang-kadang ada juga bila aku dan adik-adiknya bergurau.

Antara contoh kata-katanya yang aku dapat dari facebooknya "Cuba akak tengok dekat Gooddrama~ Dekat situ, episode2 semua drama selalu complete~ Takde broken link~ My fav place to watch drama because Dramacrazy slalu ade broken link and some episodes missing~".

Itu jawapan atas soalan salah seorang teman fbnya. Ada gaya gedik ke? Atau itu pun salah ke?

Antara luahan hatinya di wall fb "There's no need to be rude, you can ask/say it politely, it's really not that hard. Why do some people even choose the "rude way" instead of the "polite way"~".

Ini antara cara anak sulung aku ini meluahkan rasanya hanya dengan menggunakan BI, dia malu nak meluahkannya dalam BM. Lain orang lain caranya. Dan satu cara lagi ialah dia akan bercakap terus dengan aku. Itu memang bercakap BM lah. Sebab dia dah luahkanlah maka entry ini keluar.

Kerana itulah blog miliknya lebih kepada BI di http://aishahfaisal.blogspot.com/

Dan aku pulak jawap begini kat fb dia tadi..he..he..


Ehhh... BI aku pun bukan bagus! Selalu je aku guna translation kat Google tu.

Bila dia terasa hati dengan sindiran rakannya tu, lansung dia cuba tak taip guna BI dalam FB. Apa akibatnya pada anak remaja yang berusia 16 tahun ini?

Sesuatu perkara baik yang kita tinggalkan rutin praktikalnya akan menyebabkan kita mula jadi gagap.

Samalah halnya jika belajar bahasa Arab, Perancis dan pelbagai bahasa lain. Kita tentu saja rojakkan dia dengan bahasa ibunda kita hinggalah kita betul-betul mahir. Lagi pun, bukan ada ayat 'gedik' kan?

Apa kata Lisa Surihani?



Tapi sekarang Aishah dah mulakan semula gaya lamanya, buat rojak BM dan BI. Teman blogger, Kak Chik kata makan rojak tu sedap. Dia pun sama merojakkan BM dan BI seawal usia 10 tahun.

Kita buat rojak BM dan BI untuk belajar bukan untuk tunjuk berlagak pandai. Lainlah kalau dalam urusan yang lebih serius seperti urusan rasmi dan peperiksaan tu kenalah penuh BInya.

Aku pun sama je bila berbalas SMS dengan rakan-rakan tertentu yang lebih suka guna BI. Dari situ aku belajar memahirkan BI aku. Kadang terpaksalah buka kamus Google. Malas dah nak buka kamus bentuk buku dah sekarang ni.

Bagi aku rojak BM dan BI tu memualkan bila disertakan dengan gaya gedik melampau. Tak larat nak layan!

Layannnnnn....

1 comment:

Irfa said...

selalu gak guna bahasa rojak ;)