iklan

Followers

Pages

Tuesday, 17 July 2012

Cepat mengira... 3 saat je!

Gara-gara anak-anak lemah dalam subjek Matematik pada luahan rasa dalam entry 'Matematik gagal lagi....', aku pun mula mencari idea penyelesaian mudah di You Tube.

Orang lain mungkin ramai dah amalkan, aku yang terlewat mencari. Tapi tetap juga aku nak share kat sini. Aku mulakan dengan pengiraan darab angka 2 digit.

Contoh jika 21 x 31, jawapannya 651.

1. Digit pertama (No: 2) dari angka pertama (No: 21), didarabkan dengan digit pertama (No: 3) dari angka kedua (No: 31).
Maknanya darabkan 2 dengan 3, hasilnya 6 ; tulis angka 6 sebelah kanan.

2. Digit kedua (No: 1) dari angka pertama (No: 21), didarabkan dengan digit kedua (No: 1) dari angka kedua (No: 31).
Maknanya darabkan 1 dengan 1, hasilnya 1 ; tulis angka 1 sebelah kanan.
Tulis nombor 1 selang satu ruang di kanan nombor 6. Ada ruang kosong tengah antara nombor 6 dan 1.

3. Hasil darab dua nombor hujung ke hujung (seperti yang ditunjuk dalam gambar) iaitu 2 dengan 1 dan hasil darab dua nombor di tengah iaitu 1 dengan 3 itu di campurkan.

4. Hasilnya nombor 5 ditulis di tengah ruang kosong.

5. Jawapan 651 di perolehi.... dah siap!

Pening baca penerangan aku? Intai-intailah youtube ni untuk lebih jelas. Ada juga penyelesaiannya jika hasil darab step 1, 2 dan 3 menjadi dua angka.


Tapi ada yang lebih mudah bagi kombinasi dua angka yang punya ciri-ciri sama nilai pada digit pertama dan hasil tambah digit kedua di kedua-dua angka adalah 10. 3 saat dah dapat penyelesaian.

Contohnya bila 36 x 34, angka pertama sama nilainya iaitu 3. Hasil tambah angka kedua 6 dan 4 adalah 10.

Tengok Youtube berikut!


Ada banyak lagi cara pengiraan cepat bagi angka 3 digit ke 4 digit. Mula-mula memang pening nak mahirkan diri dengan cara ni. Tapi bila dah mahir, stepnya lebih pantas dari cara pengiraan biasa. 

Apa pun pengiraan biasa perlu anak-anak tahu juga kerana ada markah untuk jalan penyelesaian bagi soalan subjektif. Ini sesuai digunakan untuk jawap soalan objektif yang perlukan jawapan saja. Untuk kehidupan seharian pun pantas jugakan.

Kena praktis selalu nampaknya aku ni dan moga dapat terapkan pada anak-anak. Aku mulakan dengan angka 2 digit dulu je untuk mereka. Baru mula ajar malam tadi, mereka suka sangat dengan cara di Youtube kedua tu.

Aku jadi guru tusyen Maths untuk anak-anak darjah 4, 6 dan tingkatan 2. Nyarislah yang sulung, tingkatan 4 tu berdikari sikit. Tapi nak kena bantu juga jika buntu dengan Add Mathsnya. Tak dapat buat, search je kat Google. Tak pun dia boleh tanya kawan-kawan atau cikgu ke. Yang sulung special sikit sebab aku pun pening juga dengan Add Maths. Kena antar tusyenlah yang itu kalau aku tak boleh bantu.

7 comments:

Kesuma Angsana said...

gd one lah yg ni. nnti KA g terjah!

CINTA UNTUK KITA said...

sumpah kyra bru tau psl tknik kira cpt ni.. hehe tq for sharing..:) like byk2!

peaqour said...

alamak... bestnya content content dalam blog kak liza nih... semua ori dan menambah ilmu pengetahuan saya... i follow...

Daddy Ziyyad said...

oh! okay....saya pun baru tau trick ni..:)

Eye_nee said...

bagus sgt ni sis...boleh pratik kan pd anak2...

-Sara- said...

OOHH OKEY! DH DPT TAU 1 ILMU HARINI..HEHE TQ KAK! :)

jeBateja said...

Bijak Mate....bijak minda