iklan

Followers

Pages

Wednesday 30 May 2012

Bila anak-anak mula meninggalkan rumah!

Dari facebook lagi ; cilok kat wall kakak aku, Puan Zarina. Banyak yang menarik di facebook ni, yang tak menarik dan merosakkan tu abaikan saja.

Bila anak-anak semakin membesar dan membawa hala tujuan masing-masing, beginilah yang sering dirasai oleh para ibu bapa. 2 orang je anaknya, tertinggal nombor 2 di komen aku yang bawah sekali tu.


Terasa sunyi, rindu pada anak-anak. Yang untungnya kedua-dua anak kakak aku ni berada di kolej yang sama di Bandar Muadzam Shah, Pahang. Jauh tuuuuu.... bagi aku jauhlaaa.. tapi ada alasan le nak ke Pekan atau Kuantan di Pahang. Tempat belajar tentulah dikenang. Aku belajar di Kuantan, kakak pernah sekolah di Pekan.

Anak cousin aku 'Ainul Mardhiah' pun dah besar-besar belaka juga. Belajar pun jauh darinya dan jarang dapat berjumpa, memanglah rindu juga. Itulah putaran hidup kita yang lahir, bersekolah, bekerja dan seterusnya.

Kisah lucu dan kebetulan juga berlaku pada kedua-dua anak kakak aku ni bila tahun lepas anak sulungnya dapat 'room mate' yang sama nama panggilannya ; Kedua-duanya 'Hafeez'. Tahun ni pula terjadi pada adiknya bila mana dia dapat 'room mate' yang sama nama 'Izzati'. Tidak di rancang pun, tapi itulah yang berlaku.

Anak sulung aku pun dah 16 tahun yang mana tahun depan dah nak periksa SPM. Selepas tu sambung belajar di mana pun belum pasti lagi. Mungkin dia pun akan turut pergi belajar jauh dari aku. Tentunya perasaan yang sama bakal aku lalui. Maklum saja anak sulung aku, si Aishah itulah paling rapat dengan aku dan yang paling memahami aku.

Hari-hari bergaduh pun macam kawan-kawan je. Apa-apa masalah dia pun, aku jugalah tempat luahannya. Aku pun rajin juga berkongsi suka dan duka dengannya. Dia matang dalam pemikiran tapi tidaklah dalam semua perkara.

Apa pun aku yakin, Insyaallah dia mampu berdikari dan tentu ingin mengikut jejak abang dan kakak sepupunya melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih baik. Dia pun tak ada kakak dan abang, maka kedua-dua anak kakak akulah yang menjadi kakak dan abangnya di samping ada 4 orang abang lagi dari kakak ipar sebelah hubby aku.

Biar pun anak-anak jauh, biarlah mereka tetap di hati kita dan kita pun tetap diingatan mereka. Begitu juga pesanan-pesanan kita menjadi panduan untuk mereka dan sentiasa dijaga dengan baik.

2 comments:

Anonymous said...

tulah saya pun seorng ibu ... doakan sja yg terbaik utuk anak kita.. dah follow u

Murni Alfathunnisa said...

Sekarang musim anak2 meninggalkan rumah untuk kehidupan baru di campus...jangan mak bapak..anak2 pun sayu jugak...tambah2 dah biasa berkepit, bermanja...hehe..dah melalui zaman itu..:)