iklan

Followers

Pages

Wednesday 30 November 2011

Inikah jenis pewaris yang kita harapkan?

Gambar dari SINI

Baru bersekolah rendah tapi dah pandai benar mencuri bagaikan perompak dewasa. Usia 10 tahun dan 12 tahun sepatutnya lebih fokus dengan pelajaran dan apa-apa karektor yang setara dengannya. Tetapi yang ini sudah galak 'bekerja keras' memecah masuk pejabat sekolah dengan tujuan untuk mencuri barang-barang yang beribu ringgit nilainya. Terbayangkan habuan yang lumayan agaknya walau pun ianya salah di sisi ugama dan undang-undang.

Bacalah berita di muka hadapan Harian Metro hari ini dengan tajuk 'Aksi Toyol'.

Inilah 'latihan awal' perompak yang ingin menjadi profesional apabila usia mencecah dewasa. 'Latihan awal' yang mungkin menyusahkan diri sendiri di dunia dan pastinya mendapat hukuman di akhirat. Ada yang terlepas hukuman dunia tapi tak dapat lari dari hukuman di akhirat nanti. Pastilah juga menyusahkan keluarga dan masyarakat sekeliling.

Fenomena yang cukup menakutkan kita dengan perkembangan yang tidak sihat ini. Kecil-kecil dan pandai mencuri, bila besar lebihlah lagi. Moga segera insaf agar 'kerja' yang dipilih ini tidak kekal dan berubah menjadi insan berguna. Amin.

Lain pula halnya dengan seorang bapa ni yang memang nak wariskan kerja-kerja jahat ni pada anak-anaknya. Durjana sungguh! Dia dah la buat jahat, dikerahnya pula anak-anaknya turut serta dalam berita ni 'Bapa kerah dua anak jadi penjenayah'.

2 comments:

ummiross said...

Risau kan tengok generasi masa depan ni,kalau kecik2 dah macam ni, besar tentu lagi pro..

Sofya said...

ish ada plak camni...
sekolah bermulanya impian jadi seorang profesional tapi bkn pro bab jenayah... haru2