iklan

Followers

Pages

Tuesday, 8 January 2013

Alah membeli menang memakai

Songket Kemboja

1. Ada orang membeli dan menilai sesuatu barang kerana harga murah. Dia tidak kisah dengan rupa dan kualiti barang. Asalkan saja ianya murah berbanding barang yang mahal. Siapa yang tak mahu barang murah, aku pun nak juga.

Harga murah tetapi kualitinya bagus tak mengapa. Selalunya bila barangan yang berjenama dengan jaminan kualitinya dijual murah pada waktu-waktu tertentu. Itu memang kesempatan yang boleh kita ambil. Hanya barang yang kita perlu ye! Bukan rambang mata pulak!

Contoh yang paling aku suka bila ramai yang memilih untuk membeli kasut sekolah murah dengan harga RM10 yang kualitinya memang setara dengan harga. Baru 3 bulan pakai saja dah mudah terkoyak dan tapaknya cepat haus. Secara kiraan kita perlu berhabis 4 pasang kasut pula. Kita akan berhabis mata pergi membeli sebanyak 4 kali. Tentunya kita akan perlu membayar kos perjalanan sebanyak 4 kali juga.

Apa salahnya beli kasut sekolah yang harga RM30~40 yang lebih berkualiti dan selalunya memang tahan hingga setahun. Kiralah sendiri kosnya. Lebih jimat rasanya.

2. Ada orang membeli dan menilai sesuatu barang kerana RUPA CANTIK. Dia tidak kisah dengan harga yang murah atau mahal. Memang banyak duit, tak mengapalah. Masalahnya dia lupa melihat pada kualiti.

Rakan aku membeli beg tangan dengan harga RM100++. Ada diskaun hingga 70% katanya di SOGO. Rupa beg memang cantik dan ramai pula yang memuji. Tapi baru 3 bulan guna, tali begnya sudah mula haus nak terkoyak. Angin satu badan dibuatnya. Terpaksa pula dia membeli beg lain kerana penampilan haruslah dijaga.

Samalah seperti mereka yang kalah dengan godaan baju cantik, tudung cantik, motorsikal cantik, basikal cantik, kasut cantik, kereta cantik dan segala-gala yang cantiklah tetapi akhirnya tidaklah menggunakannya sangat. Mungkin sebab tak selesa atau tak sesuai. Jadi barang hiasanlah pula. Membazir je!

3. Ada orang membeli dan menilai sesuatu barang kerana JENAMA semata-mata. Jenama terkenal biasanya menjamin kualiti ketahanan barang. Duit dia banyak, tak pe!

Samalah macam yang cantik tadi. Kalau betul-betul menggunakannya memang berbaloilah membelinya. Tetapi bila nak guna terasa kekok penampilan, terasa macam tak selesa maka mulalah ia hanya menjadi barang hiasan.


Apa-apa pun yang kita nak beli biarlah berbaloi, tidak menyusahkan diri sendiri. Lebih teruk jika ia melibatkan kesusahan pada orang lain. Kadang-kadang aku tengok ada orang terlalu bijak mengira dan menilai tetapi menilai hanya pada luaran saja. Dia tidak mengira nilai kualiti dan faedah untuk jangkamasa panjang. Kadang tak ambil kisah pun dengan perasaan susah orang lain yang terpaksa menggunakan barang itu. Dia yang beli, dia punya sukalah nak beli yang macam mana punkan!

4 comments:

diana said...

saya ni jarang membeli.sebab tu bila beli,nak beli yang berkualiti supaya tahan lama.mahal pun tak pe asal boleh pakai lama.kalau murah tapi boleh pakai sekali je rugi la..kan??

Zurina Hj.Zainal said...

tak salah membeli barangan yg berjenama jika mampu dan x salah jika membeli barangan yg murah tapi cantik....depends pada si pemakai....kadang kala ada yg x berjenama tapi kualiti dia tahan....tepuk dada tanye selera....:)

❤Kamsiah❤ said...

akak membeli ikut poket hehe seriusly...brg ori memberi self confident pada kita

-Sara- said...

betol kak..setuju :)