iklan

Followers

Pages

Saturday, 19 January 2013

Hentikan segala aura negatif itu!

Menanti untuk mencari..
Apabila kita berada dalam kegagalan, banyak faktor yang sering kita persalahkan. Faktor di sekeliling kita mungkin juga memang antara peratusan yang menjadi penyebab kepada kegagalan kita. Namun apa jua yang berlaku di sekeliling kita, harus kita ingat agar menentang faktor negatif dalam diri kita dahulu.

Apakah faktor-faktor negatif dalam diri kita yang jika tidak diatasi akan menyebabkan kegagalan biar pun faktor luaran begitu sukses menyokong kita? Tentu saja faktor malas, suka bertangguh, mudah putus asa, mudah marah dan banyak beralasan.

Melawan faktor-faktor negatif dalam diri sendiri memerlukan kekuatan semangat jati diri dan ia tidak semudah yang disangka.

Seperti sabda Nabi Muhammad saw yang aku copy dari SINI :

“Musuhmu yang paling ganas ialah nafsumu sendiri yang berada antara dua sisimu.” (HR al-Baihaqy)

Perkataan 'nafsu' itu dirujuk pada faktor-faktor negatif yang aku maksudkan di atas.

Aku sendiri sangat lemah menangani faktor-faktor negatif ini. Kadang sering menyalahkan orang lain atas kegagalan yang aku alami. Maka entri ini sebagai pesanan dan ingatan untuk diri aku sendiri

"Tolonglah Liza! Hentikanlah menyalahkan orang lain atas segala kegagalanmu! Jika kamu masih dengan sifat-sifat negatif itu, kamu tak akan ke mana biar pun orang lain telah pun berubah untuk membantumu!".

Bagai terngiang-ngiang kata-kata itu ditelingaku sendiri. Kadangkala mengeluh sendirian! Menyesali dengan diri sendiri. Kesal yang singkat, kemudian malas itu datang kembali.

Ayuh hentikan kemalasan itu, hentikan segala aura negatif itu.

Bagaimana dengan kalian. Lihatlah pada diri kita sendiri... kuatkan semangat dan pujuklah diri sendiri untuk berubah!

2 comments:

liyana leeyaFiy said...

Nice entry! Samelah kita berusaha lawan sikap negatif tuu.. Goodluck! ;)

aQu Mad said...

katakan tidak kepada aura negatif..