iklan

Followers

Pages

Monday, 5 December 2011

Kalut yang lebih... lakukan dengan tenang!

Pagi Isnin terasa seperti banyak perkara yang aku nak buat. Buat sarapan agak lewat, dalam pukul 8 pagi baru nak masak. Anak-anak bangun lewat sebab biasanya selepas solat subuh diaorang sambung tidur semula. Kecualilah kalau aku ajak diaorang pergi breakfast di luar, barulah masing-masing siap mandi awal. Cuti-cuti sekolah memang begitulah rutinnya. Tapi kerja aku patut lebih mudah bila anak-anak cuti sekolah sebab bila pagi ada yang tolong sidai kain di ampaian, melipat kain dan buang sampah.

Duit bantuan kerajaan dah pun lama aku habiskan. Aku buat apa ye yang cepat sangat habisnya? Banyak juga yang aku dapat sebab ada 4 orang anak yang bersekolah, maka RM400lah yang aku dapat. Memang le dah habis sebab duit tu aku guna untuk kegunaan aku sendiri. Ishh... apa punya mak le habiskan duit sekolah anak.

Dah guna, kenalah gantikan. Jangan buat-buat lupa pulak ye!

Jadi hari ini aku nak ke sekolah kebangsaan anak-anak aku di SK Bandar Seri Putra untuk beli buku sekolah. Kenalah gunakan duit sendiri sebagai ganti duit mereka yang telah aku gunakan tu. Selamatlah sikit duit hubby aku tahun ni dengan bantuan yang dah diberi. Syukur alhamdulillah... bagilah tiap-tiap tahun ye! He..he..

Tak tahulah berapa panjang kena beratur di kedai koperasi sekolah tu nanti seperti yang selalu aku alami saban tahun. Aku harap bila situasi disember ni patutnya pihak koperasi tambahlah kakitangan di kedai buku sekolah tu agar urusan jual beli lebih cepat dan lancar. Ambil pekerja sementara pun tak mengapa... letihnya menunggu sejam dua hanya nak membeli buku sekolah anak. Sabor je la..

Esok mungkin ke sekolah menengah anak aku yang tingkatan 1 tu pula. Kemudian kena ke sekolah menengah yang berbeza pula untuk mencari buku sekolah anak aku yang sulung. Aduhai! 3 buah sekolah terpaksa aku redah untuk membeli buku. Demi anak-anak tersayang, buat sajalah.

Hari ini kena juga aku ke pasar basah untuk beli lauk-lauk dan sayur. Teringin pula nak mencari ulam-ulaman. Kalau tak sempat ke pasar Nilai 3 pagi ni, ubah haluan ke pasaraya Giant di Bandar Baru Bangi sajalah. Kebetulan tengaharinya ada nak jumpa customer baru di sana, nak order jamu katanya. Jamu T.Warisan Anggun dari kedai online aku di Adzrien Shoppe.

Sambil tu bolehlah aku jumpa lagi seorang customer nak memperbaharui cukai jalan dan insuran keretanya. Dapat juga sedikit komisyen, rezeki untuk anak-anak. Begitulah aku yang bekerja sendiri, masa ikut kesesuaian sendiri. Bekerja sambil uruskan hal anak-anak juga. Berniaga secara online, perunding unit amanah dan memperbaharui cukai jalan dan insuran kenderaan di kalangan teman-teman rapat.

Kadang-kadang banyak masa santai dan kadang-kadang sibuk juga. Tapi seringkali aku sempat bawa anak-anak keluar walau pun hanya makan bersama. Aku pun bukanlah jenis yang gila kerja sangat, tetap akan cari masa untuk bersantai dengan anak-anak. Mungkin bersama-sama mereka melipat kain, mencabut rumput di belakang rumah, mencuci kereta aku, bermain bola atau badminton di depan rumah, mandi di sungai Congkak dan sebagainya. Melayan 5 orang anak, memang kecoh...

Mmmm... baju sekolah dan kasut sekolah belum beli lagi. Hubby dah janji nak ambil cuti dan pergi shopping sama-sama. Tentu ramai antara korang semua dah prepare awal-awalkan...

4 comments:

Dunia Realiti a.k.a Elih said...

Sama je kot..kakak dan abang sy pun langsung lum prepare apa2 pun hehe..

mas saari said...

cepatnya sekolah anak2 akak jual buku... sekolah anak saya 7hb ni baru start jual!

baju sekolah ngan kasut pun saya tak beli lagi..

Amani Beg & Kraf said...

ctk munge tulip tu...

atuk said...

Assalamualaikum Liza

saya belum buat apa2 persedian lagi

Wassalam