iklan

Followers

Pages

Saturday, 3 December 2011

Lebih senior bukan bermakna lebih berkualiti


"Bengang...dia punya pasal,sampai orang lain kena ambik alih,pandai pulak cakap semua orang tak tahu buat kerja bahagian dia......
eh,sekarang ni kalau takde kualiti,senioriti tu orang tak pandang la.....
ingat aku hadap sangat nak ambik jawatan yang glamour nie????????"

Bila isu panas macam ni aku kenalah minta izin dia dulu untuk copy paste ni. Jadi profile picturenya yang comel tu kenalah tukar sekali dengan namanya.

Membebel-bebel kawan facebook aku ni semalam kat wall dia. Mulanya aku tak menangkap sangat maksudnya yang jelas dari sebaris kata-kata di atas. Kenalah aku baca dua tiga kali sambil baca juga komen-komen di bawahnya lagi.

Masalah timbul bila boss Cik Siti Wan Kembang tukarkan jawatannya dengan orang lain yang aku namakan Minah aje ye. Cik Siti Wan Kembang ni kira junior pada Minah yang dah bertahun-tahun kerja di situ. Ambil alih tugaslah kiranya.

Alasan boss dia walau pun Minah ni senior tapi cara kerja tetap di tahap lama walau pun saban tahun gaji mungkin bertambah. Melihatkan potensi yang ada pada Cik Siti Wan Kembang, maka ditukarkannya dengan si Minah. Maka panas hatilah Minah dengan mengatakan tugas yang dia lakukan selama ini tak mungkin orang lain tahu melakukannya, seperti memandang rendah pada kebolehan Cik Siti Wan Kembang.

Rasanya tak eloklah kita nak mengatakan tugas kita tak mampu dilaksanakan oleh orang lain. Seperti kalau kita ni tak ada, tutup pulak syarikat tempat kita bekerja tu. Seolah-olah hanya tugas kita sahaja yang hebat dan penting.Rasanya tugas makcik cleaner tu pun sama hebat dan pentingnya. Bayangkan kalau sehari makcik tu tak datang menyapu dan mencuci tandas kat tempat kita bekerja.

Setiap individu dalam satu pejabat adalah penting. Semuanya saling memerlukan untuk melengkapkan perlaksanaan perniagaan syarikat agar ia menjadi pendapatan yang hebat. Tentulah agar gaji kita pun tak tersangkut nanti.

Siapkan dulu tugas dan kerja masing-masing sebelum kita pertikaikan tugas orang lain. Lainlah kalau orang tu tak siapkan kerjanya akan menyebabkan tugas kita turut terbengkalai, memanglah kena tegur. Kerja siap, gaji pun berkat.

Apa nak kata kalau Minah nak kata macam tu. Cik Siti Wan Kembang pun bukan nak sangat tugas tu. Tapi kalau boss dah suruh juga terpaksalah menurut kata. Belajarlah Cik Siti Wan Kembang dari zero pengetahuan hingga ke lebih pandai dari si Minah. Buatlah pembaharuan yang lebih menarik, lebih mudah dan tentulah lebih menjimatkan asalkan kualiti khidmat pada pelanggan tetap hebat.

Biarlah apa Minah nak kata, asal kerja Cik Siti Wan Kembang siap dan malah Insyaallah lebih baik lagi. Lama-lama dia diamlah tu. Orang keliling kita melihat dan menilai hasil kerja kita, bukan melihat mereka yang hanya tahu komplen tetapi sebenarnya tak buat satu apa pun untuk berubah menjadi lebih baik. Masih dengan egonya yang melakukan apa yang dia suka sahaja.

Penting juga kita menghormati tugas teman-teman yang lain kerana kita saling memerlukan apatah lagi bila bertugas sepejabat. Bila suasana harmoni, hati pun senang dan ceria nak bekerja.

Pada Cik Siti Wan Kembang, selamat melaksanakan tugas baru dengan hati yang tenang, seronok dan bertanggungjawab. Abaikanlah kata-kata Minah tu. Kak Liza pernah mengalami situasi yang sama dulu-dulu, tapi buat tak tahu je.

5 comments:

Cik Eka said...

kak liza..cik siti wan kembang kata kan,boss tukar tu atas alasan minah tu dah tak fokus kerja bila ada masalah peribadi yang melalaikan....


yelah kak.kena hadap semua ni kan..wat tak tahu jer...

Fendy said...

buat kerja dgn group penting....yg penting keje kite ad kualiti..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

lumrah alam.. bila dah senior mesti anggap ape yg die wat sume btol je.. memang bengang la

qasehraihan said...

macam2la ek..
org tak keje pun ada mslhnya jg..
org keje apatah lagi..huhuhh

mas saari said...

anggap je itu cabaran dalam bekerja... janji kita cari rezeki yang halal!