iklan

Followers

Pages

Sunday, 6 May 2012

Jangan membazir, masak apa yang ada je..

Pagi tadi resepi sarapan aku mudah sangat-sangat. Aku buat mee goreng sempoi habis. Sebenarnya hubby dah belikan roti canai untuk sarapan pagi Ahad. Lama tak membeli roti canai. Nak buat sendiri jangan haraplah. Aku bukan jenis yang rajin nak memasak lama-lama.

Terjumpa sebungkus mee kuning dalam peti sejuk.

Gambar dari http://wanitaniaga.com/resepi/?p=21

Ternampak lebihan kuah pecal, ini pun hubby belikan kemarin. Tinggal kuahnya saja pun. Aku sorang je yang suka makan pecal ni. Anak-anak dan hubby memang tak berapa nak makan sayur-sayur macam ni.

Gambar dari http://nadyahoney.blogspot.com/2011/06/pecal-makanan-orang-jawa.html

Sebelah mee kuning ada dalam 10 ketul bebola ikan. Aku potong dua tiap-tiap satu.

Gambar dari http://nekmat.com/aktiviti_syarikat_hasilPerikanan_bebolaikan.html

Malam tadi ada buat tumis kacang panjang. Banyak lagi nampaknya lebihan kacang ni.

Gambar dari http://blindperfect.blogspot.com/2012/03/443-makan-kering.html
1. Aku panaskan minyak dalam kuali
2. Masukkan bebola ikan, kuah pecal dan tumis kacang panjang
3. Gaulkan agak-agak menggelegak
4. Masukkan mee kuning yang dah dibasuh
5. Kacau je sampai rata dan agak-agak dah masak le.

Tiada tambahan perisa lain pun. Kononnya nak tambah telur tapi belek peti sejuk, dah habis rupanya.

Anak aku kata "Sedaplah mama! Mama letak kuah kacang ke?". Sengih sendiri je la! Resepi yang tak boleh diulang tayang. Bahan-bahan emergency!

He..he.. kuah pecal pun aku redah aje. Selalunya aku guna kuah kacang yang biasa untuk sate tu. Hentam je lahkan. Jangan membazir. Masa taip ni pun, habis dah mee goreng tu anak aku makan.

1 comment:

diana said...

TERINGIN NYA NAK MAKAN PECAL..HEHEH