iklan

Followers

Pages

Tuesday 29 May 2012

Orang tamak selalu rugi

Hidup kalau tak berusaha, tak adanya rezeki nak datang. Kalau makanan tu tak diusahakan suap ke mulut, kelaparan le kita nanti.

Suap agar-agar cendol Mat Gebu.. perghh!
Ini mendongak ke siling rumah sambil berangan nak jadi kaya... mmm alahai! Tak adanya duit tu nak jatuh dari siling tu. Jangan siling rumah yang jatuh pulak! Hancur berkecai semua angan-angan nanti.

Sebab tu lah aku tamak berniaga. Kadang tu banyak malas dari rajinnya juga. Tetapi aku memaksa diri jugalah buat kerja aku, kalau tidak macam aku kata tadilah 'tak adanya rezeki nak datang'.

Tamak le sebab 'Liza! Semua benda kau nak jual'.

Nak terasa hati dengan kata-kata kawan aku tu? Tak terasa pun, dia pun bergurau je!

Ada kerja yang kita buat dapat upahnya dalam bentuk duit, barang atau orang kata nampak di mata. Tapi ada juga sekadar pahala jika dilakukan dengan hati yang ikhlas.

Mana yang sempat tu buat jelah. Tapi aku kenalah banyakkan yang mendatangkan upah nampak di mata, nanti miss pulak duit shopping aku, nak bayar duit kereta Kelisa aku.

Kalau nak pahala buat saja bila ada peluang yang sengaja dicari atau tiba-tiba datang. Kalau tak mau buat jangan merungut, nanti penat je dapat dan pahala pun entah ke mana.

Nak tamak boleh tapi biarlah untuk sesuatu yang mendatangkan manafaat yang baik untuk diri sendiri, keluarga dan mungkin juga masyarakat. Pantang benar tamak yang menyusahkan orang lain!

Jika tamak yang menyusahkan pihak lain selalunya tak bertahan lama. Sebab tu orang dulu-dulu selalu pesan "Orang tamak selalu rugi".

3 comments:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

kadang2 orang yang tamak ne lagi cepat berjaya.. sebab die akan sentiasa mempertahankan dan meningkatkan kejayaan die :)

-Sara- said...

akak, sedapnya nampak agar cendol tuu..hehe

pena rozie said...

sekarang orang tamak akan kayer. hik3...