iklan

Followers

Pages

Friday, 16 March 2012

Caj 6% ke atas talian prepaid bakal aktif tahun ini??

Sumber gambar dari SINI
Caj 6% ke atas penggunaan talian handphone prepaid bakal bermula pada 1 Julai 2012 nanti. Itu yang aku dengar di radio Era pagi ini. 6% tu sangat tinggi rasanya.

Aku guna talian postpaid Maxis yang bilnya sekali dengan hubby. Cuma 2 talian prepaid celcom untuk anak aku dan 1 untuk mak aku. Bermakna ada 3 talian yang aku bakal kena caj 6% ni.

Nampaknya kos hidup kita semakin meningkat. Macam tak ada makna aje bila gaji naik tapi harga barang yang lain turut naik. Malah jika dikira dari segi peratus harga barang naik lebih tinggi daripada peratus kenaikan gaji. Kena berjimat le kita ye?

Masalahnya aku tak terlibat pun dengan kenaikan gaji yang baru depa umumkan baru-baru ni sebab aku dan hubby kerja di syarikat swasta. Itu untuk depa yang kerja kerajaan ajekan? Tapi harga barang naik tak kira swasta atau kerajaan tetaplah kena layan. Bak kata DJ Fafau (Farah Fauzana).... Layaaannnnn!

Kalau kawan adik aku ni sah meroyan dengar harga-harga barang kat Malaysia ni. Gila murah harga barang di tempat tinggalnya sekarang. Baca entry 'Barangan tempatan vs Import' dan korang boleh fikir-fikirkan.

Ada pilihan? Terpkasalah bayar caj 6% tu nampaknya. Aku hanya insan biasa, rakyat yang biasa-biasa aje. Ini entry lama rakan aku 'Menangani kenaikan harga barang', menyentuh dalam hati tu...

2 comments:

Reena said...

Mcm mne nk wt ni ..krajaan naik gji, swasta idak pn..cukai b'tmbah..sume ade cukai..mkin lme rkyat mkin "susah"...hemm...duit2!!! :))

mas saari said...

naik gaji naik harga!
dah biasa dah ni.. cakap je tak naik!