iklan

Followers

Pages

Monday 19 March 2012

Cerita pasal kain memang tak pernah habis!

Dah 3-4 hari aku gigih mencuci kain baju. Dari pagi sampai ke malam mesin basuh berpusing. Kalau berhenti pun adalah dalam beberapa minit sebab aku terlupa nak bagi dia bekerja semula.

Salah aku juga kadang tu tak basuh baju sehari dua tu sampai habis. Sehari mesin basuh tu aku guna dalam 2 kali untuk muat 7.5kg. Kalau tertinggal sehari, maka akan bergandalah jumlahnya.

Itu pun nasib baik guna mesin basuhkan. Kalau basuh pakai tangan je, maunya sakit pinggang aku ni nak memberusnya. Adoiiii... Lainlah macam jiran aku ni, basuh kain pakai tangan je. Mana guna mesin pun. Memang gigih betul.

Bila dah banyak basuhnya, maka gigihlah juga nak menyidainya. Nyaris juga dapat bantuan dari anak dara sulung dan anak teruna kedua aku. Sampaikan tempat nak menyidai pun dah tak muat. Terpaksa guna hanger dan ada juga yang gantung bawah tangga dalam rumah.

Sapa nak beli hanger tudung dari jiran aku kat SINI. Hangpa jemur dan bila dah kering tu hangpa ambil pi letak dalam almari terus. Cepat dan senang. Kalau nak tanya, add dia kat facebook. Iklan sat!!

Teringat masa kecil dulu pun mana ada mesin basuh pun. Boleh je buat... terpaksa, buat le kan.

Apa pun banyak kelebihan basuh baju pakai tangan ni :

1) Jimat air - mesin basuh guna air punyalah banyak masa bilas.
2) Baju dah tentu lebih bersih sebab boleh sental mana-mana yang degil tu.
3) Baju tahan lama sebab tak kena pintal teruk macam kat mesin.
4) Jimat duit le sebab jimat bil air, jimat bil letrik, baju tahan lama.

Aku senaraikan aje tapi tak ada hajat nak praktikkan. Tak laratlah aku!

Kelebihan pakai mesin ni dah tentulah jimat masa, tak penat. Lagi pun kain cepat kering selepas kena 'spin'. Tak adalah macam dulu-dulu aku terpaksa gulung baju sekolah dalam tuala sebab nak perah airnya biar betul-betul kering di waktu kecemasan.

Dah kering di ampaian, nak kena angkat pulak. Alahai... gigih pulaklah nak melipatnya yang bertimbun-timbun. Siapa nak tolong???

Kat sini ada orang upah lipat kain. Sejam bayar le RM50. Tak pelah, aku boleh buat sendiri lagikan. Lainlah kalau terlebih duit, teringin juga upah orang tolong lipatkan dan siap sterikakan lagi. Atau bayar terus RM700 untuk gaji sebulan?? He..he.. Baca 'Jadi pembantu rumah lebih mewah gajinya!'.

1 comment:

mas saari said...

memang tak habis kak kalau cerita bab kain ni... tapi nak buat camne kan, itu dah rutin!

saya pun lega gak sbb sekarang ni baju anak2 diaorang yang jemur dan lipat sendiri...