iklan

Followers

Pages

Thursday 15 March 2012

Aku langgar pembahagi jalan di lebuh raya... takutnya!!

Hujan agak lebat sedikit, maka aku pandu dengan kadar kelajuan 60km/jam saja dan menjarakkan kereta aku lebih jauh daripada kereta MyVi di hadapan aku. Muatlah 3 biji kereta antara kereta aku dengan keretanya.

Tiba-tiba kereta di hadapan aku menukar lorong ke kiri iaitu lorong tengah. Aku teruskan aje di lorong paling kanan kerana tiada kereta lain yang mengekori aku pun.

Eh! Macam ada yang tak kena! Panik? Tak juga... tapi hati aku sangat berdebar waktu itu. Tiba-tiba saja kereta Kelisa comel aku seolah-olah menggelongsor ke arah sisi kanan jalan yang memaksa aku menghentam pembahagi jalan di Lebuh Raya Seremban-KL menghala ke KL. Betul-betul sebelum kawasan rehat Nilai.

Jenuh aku pusingkan stering ke arah kiri dan menekan sedikit pedal minyak agar ia bergerak ke kiri tetapi tak dapat juga aku mengelakkan kemalangan itu. Side mirror sebelah pemandu (kanan) tertutup kerana terkena pembahagi jalan dan enjin kereta aku juga mati walau pun rasanya aku tak lepaskan clutch pun waktu tu. Aku berada di lorong paling kanan yakni lorong paling laju.

Suspen betul waktu itu kerana takut ada kereta lain yang menghentam aku dari belakang. Sangat berdebar tapi tak panik. Aku tekan suis lampu kecemasan.

Kemudian aku terus tekan clutch dan pasti enjin kereta memang mati, tukar gear satu dan start enjin cepat-cepat. Aku ingin segera berlalu dari situ sebelum keadaan menjadi lebih teruk.

Aku sangat takut kerana aku sedang berada di lorong kanan sekali dan di tengah Lebuh Raya pulak tu. Macam-macam boleh berlaku jika aku tak bertindak segera. Lepas tu aku matikan lampu kecemasan dan beri signal masuk lorong kiri. Bukan jauh pun exit Putra-Mahkota yang aku nak tuju dari situ.

Bila hujan aku memang akan pasang lampu kereta dan kurangkan kelajuan. Menukar lorong dalam keadaan hujan memang agak sukar. Aku perlu pandang side mirror, cermin pandang belakang 2-3 kali.

Aku tak boleh bayangkan kalau kereta aku laju waktu itu, tentu saja teruk hentaman kena di bahagian pemandu. Bukan kuat sangat pun kereta Kelisa aku yang kecil molek tu. Syukur kerana Allah selamatkan aku daripada malapetaka itu. Tiada rasa hentakan pun waktu itu.

Kemek sikit je. Hilang cover lampu signal aku, nak kena cari pulak di kedai aksesori nanti. Tak mengapalah, sikit je tu. Yang penting aku selamat.

Kemek... nyaris tak kena lampu

Kemek juga, cover lampu isyarat tercabut

Cermin ni pun terkatup tadi, aku buka tingkap sikit dan tolak dengan tangan je.
Ini kemalangan kedua bagi kereta aku ni. Kemalangan yang pertama dulu pun aku tak repair pun kemeknya. Ada aku ceritakan dalam kisah ini : Kemalangan nak masuk Intana Ria.

Mungkin sebab jalan yang licin dek kerana air banyak mengalir di situ waktu itu dan keadaan tayar kereta yang mula nak kena tukar tu. Peringatan buat aku agar lebih berhati-hati semasa memandu dan ingat Allah selalu.

9 comments:

zati embong said...

kak,kete ma pn dulu kejap2 accident tau.kdg2 smpai gate rumah pn langgar.last2 tadah air hujan, sembahyang hajat n baca yasin pas2 mandikan kete. alhamdulillah lpas 2 da x accident da. ma ckp kete baru pun kena mandikan jgak.hihi

ummiross said...

Liza..suspennya! Nasib baik tak panikkan..
Alhamdulillah Liza tak apa-apa, syukur sangat2..

bicara mak dara said...

syukur alhamdullilah tiada apa2 terjadi pada kak kan.. amin..

Hani Mastura said...

Salam Kak Liza syukur tak de apekan... :)

mas saari said...

kereta rosak takpe kak, janji akak selamat! memang bahaya memandu dalam hujan ni, saya pun selalu takut..

Unknown said...

bak kata org tu kak..simpang maut ek..slamat akk x panik..sy pna drive lorong knan...then ngntok..mse drive tu rse mcm kete da bergesel dgn pembahagi jalan..sbb mcm mamai2 time tu..bile benti tgk, upenye prasaan sy je..tp yg psti kete tu mmg da "terkanan" sikit..

more carefully lps ni.. :))

Ce'gu JAERA said...

fuh nasib baik lah kan.. syukur alhamdulillah segalanya dipermudahkan.. sometimes bila kita berhati2 pun, malapetaka tetap menghantui... doa2 dan harapan agar kita dihindari ... hati2 d jalan raya ya

Unknown said...

Alhamdulilahlah x jadi apa apa yg lebih bahaya.. memang area sana mmg ada air bertakung atas jalan...

p/s: berhati2 memandu dalam hujan...kalau x yakin.. lebih baik berhenti di R&R...

Hanis Azla said...

Alhamdulillah akak selamat.. berdebar2 juga saya yg membaca dan membayangkan situasi itu.. mmg dlm keadaan yg sgt bahaya.. minta dijauhkan perkara seperti ini dari berlaku lagi di lain kali.. take care kak..