iklan

Followers

Pages

Tuesday 20 March 2012

Baru betul makan layan diri ni!

sumber gambar dari SINI
Aku ada seorang kawan yang cerewet tentang layanan di restoran macam aku juga. Kalau ada yang tak kena dia pun mesti nak beritahu juga pada pelayan restoran.

Pernah sekali dia buat lawak saja nak mengenakan pelayan tu di depan supervisornya. Order makanan macam biasalah. Sambil menunggu tu kami berbual.

Tak lama kemudian dia nampak makanan yang di ordernya tadi dah siap tetapi dah hampir 3 minit di kaunter dekat tukang masak. Tiada seorang pun pelayan yang nak pergi ambilkan makanan tu dan hantar padanya.

"Liza! Kau tengok ye cara-cara nak sindir diaorang ni!", kata kawan aku ni.

Dia bangun bergerak ke kaunter dan mengambil makanan itu sendiri. Kemudian dia lalu pula dekat dengan supervisor yang bertugas di restoran tu sambil berkata "Tengok! Makanan pun customer kena ambil sendirikan!" dan tersenyum.

Terpinga sekejap supervisor tu. Tak tahulah aku sama ada dia faham atau terasa hati dengan aksi kawan aku tadi. Aku harap dia fahamlah mesej kawan aku ni. Maklumlah, bukan ramai customer pun waktu tu. Jadi apa yang pelayan buat selain daripada berdiri buat-buat sibuk di kaunter. Bukan tak ada orang lain di kaunter bayar masa tu. Tukang masak dah bunyikan loceng pun.

Kadang-kadang kena faham juga kerenah sesetengah pelayan yang mana baru-baru nak kerja ni cuba nak mengelat dari layan customer. Ada yang sebabnya malas dan ada juga yang malu-malu kucing lagi sebab baru bekerja. Kalau dah lama bekerja tu memang malaslah kot. Bagi aku kalau dah kerja itu kerja kita, maka buat sajalah. Toksah malu-malu takut nanti tak maju ke mana pun kita.

Jadi pelayan restoran ni banyak perkara berfaedah yang kita dapat. Kita dapat belajar bersabar, cara menangani customer yang cerewet, menghargai customer yang budiman dan bertutur dengan lebih baik dan lancar. Secara tak lansung ia membentuk sahsiah diri yang baik untuk diri kita.

1 comment:

zati embong said...

hihi,kawan ofismate jat pun cm2 kak,dia redah je sound org kalau x puas hati.huhu. tp betul gak,kenalah bg servis yg terbaik