iklan

Followers

Pages

Thursday 8 March 2012

Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu lebih fasih daripada bangsa Malaysia!

Lencana pelajar yang biasa sangat aku nampak. Tag nama warna kuning, tentu pelajar tingkatan 5. Di belakangnya pula tag nama warna merah, tentu pelajar tingkatan 4. Juga dari sekolah yang sama.


Eh! Ada wajah pelajar SMK Jalan 4, Bandar Baru Bangi dalam berita di TV3 malam tadi. Tertanya-tanya anak sulung aku siapakah gerangannya. Katanya ramai rakan-rakannya yang hadir ke Majlis Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu 2012 yang berlansung di PICC, Putrajaya.


Biasalah kalau tiba-tiba masuk TV, tentu excited. Lainlah kalau artis yang dah biasa kan.. he..he.. Jadi aku copy gambar-gambar di atas tu dari http://www.tonton.com.my/ untuk tatapan anak aku, Aishah.

Kalau nak tahu lagi tentang PABM 2012 ni, boleh jenguk webnya di http://www.pabm.com.my/.

Fasihnya mereka yang berbangsa asing itu berbahasa Melayu. Tapi kita sebagai rakyat Malaysia sendiri belum tentu fasih berbahasa Melayu walau pun telah mendengar bahasa ini sejak kecil. Kadang-kadang bila bercakap pun sukar nak memahami maksudnya.

Kadang ada yang berketurunan Melayu pun tak fasih berbahasa Melayu.

Bukan nak marah pun kalau tak tau nak guna bahasa sendiri cuma dia tu sendiri jangan marah bila orang lain cakap Melayu tapi dia tak faham maksudnya.

Aku tersentuh dengan isi ucapan mahasiswi dari Australia ni. Ini pidato pada tahun 2011. Lembut saja dia berkata-kata dan jelas, antaranya "Ingatlah pembangunan negara tidak sekadar mengejar harta...".


6 comments:

Unknown said...

best tengok mereka ni cakap bahasa melayu (: kira fasih juga. kagum gitu..

jeBateja said...

Sowy kak...balik keja awal pagi semalam.....tido awal....pas tu....kena bangun awal...hantau kek di 3 tempat.....

Unknown said...

tau xpe kak..hehhe....syok tgk dorang ckp melayu ..hihih..

lencana tu, mmg seragam sume skolah kt m'sia ek..dr sy skolah dlu ...smpai la skrg..wane lencana ttp same..dn kte bleh tau, dak tu form bpe..huhhu

.........cP~ said...

salam.

Teringin nak tengok life. seronok rasanya bila nampak orang luar belajar bahasa kita. tapi, orang kita ada yang duk sibuk mengutuk bahasa dan bangsa sendiri.

.........cP~ said...

salam.

Teringin nak tengok life. seronok rasanya bila nampak orang luar belajar bahasa kita. tapi, orang kita ada yang duk sibuk mengutuk bahasa dan bangsa sendiri.

mas saari said...

saya pernah masuk pidato sekali masa sekolah dulu..hehehee