iklan

Followers

Pages

Tuesday 20 March 2012

Terkenang pada yang tiada..

Gambar 2011, Asyikin (telekung biru)
Orang kata jangan dikenang pada yang tiada. Bagi aku apa salahnya mengenang kalau ianya dapat mengingatkan kita untuk sedekahkan Al-Fatihah. Kalau tak terkenang biasanya kita ni leka dengan hal-hal seharian sampai terlupa nak sedekah pada insan yang telah tiada.

Siapa yang aku kenang tu. Jika arwah ayah tu memang hari-harilah mengenangnya. Bila masak kari teringat ayah, kadang tengok orang tua yang sedang sakit pun teringat ayah, baring di sofa pun ingat ayah dan yang paling penting ingat ayah setiap kali selesai solat. Bukan arwah ayah kandung saja tetapi juga arwah ayah mertua aku.

Sebenarnya aku terkenangkan arwah abang angkat aku yang telah pergi buat selamanya tahun lepas.

Entrynya : Al-Fatihah! Abang Sudin dalam kenangan

Dulu-dulu kalau aku ada masalah kereta aku akan tanya dengannya selain hubby aku. Tak kiralah sama ada masalahnya kecil atau besar pun asal teringat je aku akan call dia. Kadang-kadang ada benda yang hubby aku pun tak pasti walau pun dia pun berada dalam bidang automotif.

Pasal lampu brek tak padam pun aku call dia dulu dalam entry INI.

Kalau servis tahunan untuk kereta Kelisa aku pun selalu hantar kat dia aje di bengkelnya, Sikamat di Seremban. Tapi itu semua dulu-dulu. Dia dah tak ada, bermakna aku cari bengkel di kawasan Bangi sajalah.

Dua minggu lepas aku berjumpa dengan isterinya di majlis kenduri kahwin saudaranya juga yang kebetulan bekerja sepejabat dengan hubby. Kendurinya pun dibuat di Bukit Mahkota saja, dekat dengan rumah aku. Hati aku jadi sebak melihat anak-anaknya yang masih lagi bersekolah rendah dan raut wajah isterinya yang tentunya jerih mencari rezeki untuk membesarkan ketiga-tiganya.

Terkenang juga yang tiada, Al-fatihah buat arwah abang Sudin yang sentiasa diingatan.

6 comments:

sitiezahim said...

betul..memang bagus mengenang pada yg tiada, supaya kita sentiasa sedekahkan al fatihah kan..:)

Dinas Aldi said...

Akak sampai sekarang masih terbayang2 arwah bapak. Sentiasa di hati walaupun dah masuk tahun ke 18 dia pergi..Mana mungkin kita melupakan lelaki pertama dalam hidup kita itu kan.

Al-Fatihah buat arwah ayah Liza dan arwah Sudin.

Amie said...

Setuju pendapat itu, kita kenang untuk keinsafan dan peringatan.... al-fatihah buat allahyarham Abang Sudin dan allahyarham ayah Liza.

ummiross said...

Memang terkenang2 kan, terutamanya arwah ayah, Al fatihah untuk semua, semoga diampuni segala dosa dan dditempatkan di sisi orang2 yaang soleh.

jeBateja said...

emmm...kalau den plak poei...mcm no plak anak bini den...emmmmm

mas saari said...

saya pun sama kak! kalau balik kampung mesti rasa arwah mak dan abah masih ada..