iklan

Followers

Pages

Monday, 10 October 2011

Kalau suruh tanpa rela, kena bayar le!


Bila aku baca entry seseorang tu menarik hati aku, maka aku promotelah. Itu pun ikut mood dan situasi juga. Mood baik dan situasi pun tengah ada masa dan ada idea untuk mengeluarkan kata-kata. Itu memang aku buat dengan rela hati, tak ada upah pun tak mengapa asal hati aku puas.

Bukan di suruh-suruh tolong promote tanpa upah untuk aku. Aku memang mata duitan, nak suruh buat kerja kenalah ada upahkan. Kepuasan diri tak ada, upah pun tak ada.... mana best. Sekurang-kurangnya mesti nak ada salah satu daripadanya.

Kupasan Diana di entrynya INI tentang tolong-tolong promote ni boleh tahan juga pedasnya. Terasalah dengan entrynya sebab aku pun terkena dengan seorang blogger ni.

Ambil ikhtibar dari entrynya itu. Aku setuju sangatlahkan dengan kata-katanya. Tiba-tiba je nak minta kita promote blog dia atau barangan dia tanpa upah ni kenapa pulakkan? Lainlah kalau dia kata "Nanti saya promote awak semula!" sejuk sikit hati nak tolong. Kira upah juga tu. Terpulanglah setuju atau tidak dengan upah tu.

Aku ni peramah tu peramahlah juga tapi tengok keadaanlah juga nak peramahnya. Dahlah dulu dia selalu aje tag aku dengan entrynya, lepas tu tiba-tiba je nak suruh promote pulak. Aku memang pantang orang tag aku dalam wall facebook.

Niat dia nak menduga kita suka dia atau tak? Bukan tak suka, sekadar kawan yang biasa-biasa je yang tak kenal wajah dan rupa. Malah jarang menyapa pun. Kalau aku tak menegur dia dulu, tak pandangnya pun kat aku ni agaknya.

Dia datang ke blog aku pun sebab nak balas lawatan aku saja. Itu pun selepas beberapa hari je. Kadang sunyi je. Kalau aku tak tinggal jejak, lagilah dia tak perasan kehadiran aku.

Aku tak kisah pun sebenarnya kalau dia tak nak datang ke blog ni. Setiap orang ada citarasa masing-masing tentang lenggok gaya bahasa dan isi blog seseorang. Bukan jaminan bila kita sukakan blog seseorang, maka dia juga kena suka blog kita.

Tapi dia buat aku terkejut dan sedikit mual bila tiba-tiba nak aku promote barangan dia. Kalau koranglah, apa rasa agaknya.

Di sebabkan aku tak suka, maka aku tak jawap pun permintaan dia. Takut tersalah kata, kecil hati pula. Aku tau, dia bukan minta pada aku seorang je. Ada ramai lagi yang dia tanyakan.

Lainlah Hanis Azla, Diana, Ummi Ross, Wani dan ramai le pulak nak disebut yang rajin beramah mesra. Ramailah juga yang rajin menyapa dari senarai bloglist aku tu. Boleh chatting kat facebook, gurau-gurau dalam handphone dan mungkin bersua muka seperti Hanis Azla danWani. Ben Ashaari yang susah nak menyapa kat blog ni pun ada juga bagi trafik tinggi kat blog aku.

Paling best bila dapat puding laici nenas dari JeBateja. Alaaaahhhh... itu kawan lama bertahun-tahun pun mau berkira ke juga ke? Tak berkiralah sebab dia pun ramah menegur aku walaupun asalnya kawan hubby aku juga.

Dia nak terasa sebab aku tak nak tolong promote? Fikir-fikirlah kalau dia berada di tempat aku.
Mereka yang aku promote selama ni pun aku buat dengan rela hati. Depa tak suruh dan tak bayar pun dan aku tak suruh bayar pun. Yang penting aku rela! Kalau suruh tanpa rela, kena bayar le. Maka dengan rela hati aku promotekan.

Aku promote novel Hanis Azla sebab dia bagi free novelnya kat anak aku? Bukan sebab itu je.Hanis Azla istimewa bagi aku. Kenali dirinya melalui isi-isi entry dalam blognya. Secara tak lansung, dia banyak mengajar aku nilai-nilai menjadi seorang insan, wanita dan ibu yang baik tanpa dia sendiri sedari. Lemah-lembut, berbudi bahasa dan berilmu orangnya. Cantik pulak tu. Satu pakej yang lengkap bagi aku...alamak terlebih sudah. Ikhlas dari hati ni...

8 comments:

zahidah seran said...

i promote u,u promote i nak..
kehkehkehh...

banyak orang banyak ragam kak....

saya jadi babysitter hari ni...
dapat upah sarapan free pun dah cukup buat ceriakan hari...=)

sitiebby said...

susah nk ckp kak. lain org lain cara. mayb blog diorg utk trafik tinggi, so kn mnt promote tp xkn dgn cara kot..

puanbee said...

memang ada org mcm ni .. sy kalau nk promote2 nih mesti dengan rela kalau tk de sebab malas juga bukan pa kadang2 org ni bila kita dah tolong pun bukan dia nak ingat ..wat penat aje baik lah kita buat utk org yg kenal2 aje ...

Hanis Azla said...

banyak org banyak ragam kan kan.. ada yg buatkan kita rasa senang hati.. ada juga yg buatkan kita rasa sakit hati.. untuk saya, bila org baik dgn saya, insyaAllah saya cuba untuk layan lebih baik lagi.. sbb kalau boleh, mmg nak elak dari org rasa tak puas hati dgn kita.. thanks yer kak, akak banyak promote saya.. harap2 persahabatan ini berkekalan hendaknya.. seronok dpt kenal dgn org yg baik2 mcm akak dan blogger2 lain yg baik budi..

mas saari said...

macam2 ragam orang kan? dah tolong promote pun tak suka..

Aku Ibu Muda said...

yuhuuu kak lizaa

kita ni, kalau nk tlg promote biar ikhlas kan kakkk....

ummiross said...

Liza pun banyak tolong promote ummi, walau pun tak pernah bersua tapi terasa dekat dihati, terima kasih ye..

diana said...

tu la kan..
orang memberi kita merasa ..
orang berbudi kita berbahasa..
nak orang promote tapi tak nak beramah mesra..
belagak bagus la agaknya..
tak sempat ???
kalau tak sempat jangan mintak promote2..
buat apa yang termampu saja..