iklan

Followers

Pages

Tuesday 11 October 2011

Antara penyebab jalan jem giler!

Pemandangan di rumah flat sekitar Sepakat Indah, Kajang. Banyak kereta parking di kiri kanan jalan hingga menyukarkan kereta lain lalu bila berselisih jalan kerana jalan semakin sempit.

Belakang aku ni pula jalan mati dan agak sempit serta berlopak. Dua tiga kali juga hubby terpaksa bergerak ke depan dan ke belakang nak buat 'three point turn'.


Nak salahkan penduduk? Susah jugakan sebab dah jadi trend kebanyakan penghuni rumah sekarang mempunyai dua buah kenderaan. Susahlah kalau pemaju hanya menyediakan satu lot parking sahaja untuk mereka. Penyelesaiannya mereka terpaksa parking di luar dengan keselamatan kenderaan yang tidak terjamin.

Penduduk yang park macam ni pun kenalah park elok-elok dan kemas supaya tidaklah kereta korang terlebih banyak ke jalan. Lebih menonjol dari orang lain pulak. Makna ke kena 'expert' buat 'side parking'. Jangan takut terutamanya wanita, lama-lama selalu buat mesti pandailah.

Bila aku tengok jalan kat dalam gambar atas tu mula aku teringat kampung hubby. Jalan bendang yang sempit juga. Kena berhati-hati bila berselisih kenderaan. Ini dah oklah sebab bertar. Masa aku bertunang tahun 1995 dulu masih lagi bertanah merah.

Hati-hati jangan merempit di sini. Kalau terbang boleh masuk bendang atau tali air ni. Nasib malang bukan hilang nyawa sebab cedera tetapi sebab lemas. Tak kiralah di mana-mana pun, berhati-hati memandu dan bertolak ansurlah di jalan raya. Bila selisih di kawasan sempit begini, pandai-pandailah beralah dengan wajah dan hati yang tenang.


1 comment:

logorithm said...

Masalah parking adalah masalah kronik negara...


Terbaru dari Logokoko:

[U] Proton Satria Neo menyerupai binatang apa?

[U] Dijumpai mati di padang golf

[U] Gambar dulu-dulu #2