iklan

Followers

Pages

Thursday, 22 September 2011

Misteri bunga api di malam raya

Malam raya di kampung sebelah hubby aku iaitu Kampung Parit Tiga di Semanggol, Perak agak meriah dengan masing-masing berlumba nak bermain mercun. Meriah dengan bunyi mercun sana-sini. Anak-anak aku suka sangatlah melihat percikan bunga api yang cantik.

Kalau keluarga sebelah hubby aku, tukang beli mercun malam tu dah tentu anak saudara aku yang sulung tu ; Baihaqi. Manakala keluarga di sebelah aku selalunya suami adik aku yang suka beli bunga api dengan mercun. Bukan disuruh pun, mereka beli dengan rela hati.

Seronoknya anak-anak aku main bunga api. Anak-anak kakak ipar semuanya dah besar-besar belaka. Jadi mereka melayan anak-anak aku aje lah main bunga api. Cucu mak mertua aku cuma dari hubby dan kakak ipar aku aje le. Depa dua beradik je.


Kelihatan si kecil Arif didukung oleh abang sepupunya. Sibuk juga nak main bunga api.


Tiba-tiba anak sulung aku bergegas masuk dan tunjukkan gambar ni pada aku. Tak semena-mena meremang bulu roma aku. Ada sedikit rasa seram. Kenapa ye? Jarang berlaku perasaan tu pada aku. Aku pula bukanlah jenis yang suka-suka nak mudah takut. Cuba korang tengok gambar bawah ni!

Ada nampak apa-apa yang pelik? Nampak tak seperti wajah seseorang di atas bunga api dalam kepulan asap tu? Masa tu kitaorang memang terasa sesuatu yang menyeramkan bila tengok gambar ni.

Sesetengah orang percaya dengan hal-hal berkaitan dengan alam ghaib ni tetapi ada juga yang tidak. Terpulang pada masing-masing asal jangan lari dari akidah Islam. Cuma berhati-hati saja dengan mainan syaitan ni.

Kita ni tak mengusik atau mengganggu orang lain, tetapi entah kenapa kadang-kadang ada juga yang timbul iri hati. Kalau setakat iri hati saja tak mengapa tetapi susahnya jika ada yang bertindak secara terang-terang atau pun halus mengirim musibah untuk kita. Itu yang berlaku kes kena santau, sakit misteri dan sebagainya. Tak pun terang-terang menyerang kita atau menabur fitnah.

Moga ianya hanya kesilapan gambar saja dan tiada apa-apa yang buruk di sebaliknya.

1 comment:

Aku Ibu Muda said...

mata wani nmpk kepulan asap je...hehe