iklan

Followers

Pages

Sunday, 11 September 2011

Mari mengenal sayur-sayuran

Aku jumpa di facebook cousin hubby aku. Maklumlah keluarga sebelah hubby orang Banjar Semanggol, Perak. Aku lebih banyak terpengaruh dengan bahasa Banjar berbanding Jawa sebelah mak aku. Bila mak aku tak amalkan, anak-anak pun memang tak reti le juga.

Jom kenal-kenal sayur dalam bahasa Banjar.


Kenal sticker ni. Dah bertahun-tahun hubby tampal kat kereta. Asal tukar kereta je, sticker ni tetap ditampalnya. Siapa yang tinggal sekitar Bagan Serai, Parit Buntar dan sekitarnya memang dah akan selalu nampak sticker ni. Lambang persaudaraan sesama orang Banjar. Kulaan niring!

Senang belajar bahasa Banjar ni sebenarnya sebab ada bunyi-bunyi Melayu juga sikit-sikit.

8 comments:

puanbee said...

oo atuk bee org selama banjar ..tp tk sempat belajar bahas banjar...

Dinas Aldi said...

Papari tu kalau dihiris halus2, celup tepung & goreng adalah sangat sodap.

Tokan said...

Aby bisa basurah banjarkah?

Amie said...

oooo...waluh tu labu ye, bonda selalu sebut waluh tapi merujuk kepada buah kundur!

ummiross said...

Menarik ni Liza, bunyinya pun sedap...

diana said...

sepupu saya baru putus tunang dengan orang banjar..
katanya orang banjar cakap kasar...
hahahahah....

saya tak pandai cakap banjar..

Tihara said...

salam

mak saya org semanggol..ada gak darah banjar...kulaan la kite..hehe betui ke tu

JUM SERTAI GIVEAWAY D BLOG SAYA :)

Shahmin Arbaein said...

Mak abah aku banjar tapi aku x lepas nak cakap banjar