iklan

Followers

Pages

Friday 30 September 2011

Seronok buat kerja edit-edit ni

Inilah template blog aku ; Robusta

Asyik tukar template je blog aku ni ye. Pening kawan-kawan yang biasa datang menjenguk agaknya. Apa nak buatkan, nak tukar langsir rumah tak boleh nak buat selalu. Jadi tukar langsir dan relayout blog ajelah.

Aku dapat ilham nak tukar template macam ni dari Muhammad Burn dari blog Syurga Itu Indah. Jealous betul aku bila tengok template blog baru dia cantik dan kemas je, Izuan Dot Com. Maka bermulalah usaha aku mencari sumber template, memilih dan mengeditnya. Jumpa juga banyak pilihan-pilihan template kat Premium Blogger Templates.

Lagi sekali aku bermain dengan kod HTML yang hanya aku kenal sejak ada blog ni je. Memang pening bila tak menuntut ilmu. Bila aku tepu tak tau nak betulkan kod, aku cuba cari tutorial di Google. Cuba buat dan uji, itulah cara aku.

Antara yang berjaya aku buat malam tadi bila dapat hilangkan kotak penerangan di slide gambar-gambar (gambar yang bergerak tu). Jadi dapatlah tengok gambar saja tanpa ada perkataan di atasnya. Happy sangat sebab berjaya juga buat walau dengan ilmu yang ciput ni.

Sebenarnya aku suka dengan menu bar kat atas tu. Kemas bila letak link kat situ. Itu pendapat peribadi akulah. Tak pasti pula pendapat orang lain. Masing-masing punya citarasa sendiri.

Aku harap template ni kekal lama sikit sebab nak tukar-tukar pun tak semudah 'ready made' template dalam blogspot ni. Semuanya nak kena edit kod HTML. Agak lecehlah juga bagi aku. Lainlah kalau mereka yang dah pakar, semuanya cepat dan mudah. Patutlah mahal juga orang caj upah buat website. Perlukan masa yang lama walau pun ianya mungkin mudah.

Mahal? Berapa ye cajnya?

Belajar sikit-sikit, lama-lama pandai le. Cari je tutorial kat Google tu. Kalau tak boleh juga, barulah minta orang lain buatkan. Aku seronok buat kerja edit-edit ni.

2 comments:

Muhammad Izuan said...

yg ni dah cun kak... xpyh tukar2 dah. hehe

Ibu Muda 30series said...

rajin sungguh kak liza

wani pulak jenis yg 'setia' pd yg satu...kih kih kih


*padahal malas nak edit sana sini :p