iklan

Followers

Pages

Wednesday 14 September 2011

UPSR 2011 bermula, jalan pun agak lengang!

Semalam kenderaan di jalan raya agak kurang di awal pagi semasa menghantar anak-anak ke sekolah. Patutlah, rupanya perjuangan calon-calon UPSR 2011 bermula. Murid-murid lain semuanya bercuti hingga Jumaat nanti tapi sessi sekolah ugama tetap berjalan seperti biasa.

Banyak kereta yang parking di luar SK Bandar Seri Putra semalam semasa aku menghantarAsyikin yang turut serta dalam rombongan ke FRIM. Seronoknya aku melihat situasi begini bila mana ramai ibu bapa yang datang memberi sokongan dan semangat pada anak masing-masing. Sanggup berkorban mengambil cuti pada hari pertama anak-anak mula nak periksa UPSR.

Teringat seorang rakan aku dulu yang sanggup mengambil cuti beberapa hari selama mana anaknya menghadapi peperiksaan UPSR. Alhamdulillah kerana anaknya mendapat keputusan cemerlang, 5A tahun lepas.

Apa pun ia bukanlah satu-satunya cara bagaimana kita menunjukkan kasih sayang, sokongan dan dorongan buat anak. Bergantung pada cara masing-masing dan bagaimana anak dan ibu bapa saling memahami.

Tidak semua ibu bapa dapat meluangkan masa bercuti menunggu anak di sekolah sementara mereka di dewan peperiksaan. Kadang-kadang ada juga anak-anak sendiri berasa tidak selesa bila ibu bapanya ada di sekolah. Hanya kita dan anak kita sahaja yang memahami bagaimana luahan kasih sayang kita antara satu sama lain.

Pada para ibu bapa yang punya anak sedang berjuang untuk UPSR tahun ini, debaran mungkin turut dirasai. Moga Allah berikan ketenangan pada kalian dan anak juga.

Buat teman Hanis Azla, aku yakin anaknya boleh mendapat keputusan yang cemerlang dalam UPSR 2011 ini. Sebagai ibu yang penuh dengan kasih sayang dan perihatin, Insyaallah semangat itu menenangkan anaknya ; Debaran mula terasa.

1 comment:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

terinagt lak mase upsr dulu... xde rase takut sangat berbanding spm.. hahaha