iklan

Followers

Pages

Friday 23 September 2011

Biarkan pakar yang buat, jangan bahayakan diri!

Gambar dari google

Aku selalu top-up kad smart tag aku di kedai berhampiran je. Tuan kedai tu tanya aku semalam"Lama tak nampak?".

"Mana nak nampak, bila kebetulan saya lalu je kedai abang ni tutup!", balas aku. Tersengih brader tu! Aku selalu beli surat khabar juga di kedainya.

Dek kerana dah kenal biasa dengan aku (masing-masing tak tahu nama pun sebenarnya), peramah juga dia bercerita sekali-sekala dengan aku. Dia buka cerita tentang kemalangan yang menimpa anak saudaranya.

Anak saudaranya baru berusia 16 tahun. Masih remaja dan belajar dalam tingkatan 4.

Kejadian berlaku bila tangki air di rumahnya rosak. Maka ayahnya memanggillah tukang untuk membaikinya. Pada hari tukang repair tu datang cuma si anak berada di rumah.

Seperti biasa si tukang repair memanjat ke tangki untuk melihat apa masalah yang berlaku. Tetapi si anak pun sibuk juga nak melihat dan meninjau walau pun di larang oleh si tukang repair. Senang katanya nak repair sendiri kalau rosak lagi lain kali.

Naluri ingin tahu si anak muda terlalu kuat hingga abaikan nasihat si tukang repair. Malang sangat bila si anak jatuh tergelincir semasa memanjat. Bayangkan dengan ketinggian siling ke lantai dan kepalanya terhantuk pula di bucu meja. Ngilunya aku dengar, teringat anak-anak aku.

Akibatnya si anak koma dengan kepalanya bengkak dan bernanah. Perlu buat pembedahan dan tidak tahu risikonya pula nanti. Doktor pun tak dapat nak beri berita yang menyenangkan hati kedua ibu bapanya.

Ibu bapanya perlu kuat semangat dan tak mudah putus asa dengan penjelasan doktor yang negatif tu. Kawan aku pernah juga anaknya yang koma berbulan akibat motornya dilanggar kereta tetapi sekarang dapat menjalani kehidupannya seperti biasa. Cuma sebelah tangannya saja yang lumpuh.

Ke sana-sini ibu bapanya pergi berubat, mencari doktor-doktor yang bagus untuk merawat anaknya. Alhamdulillah usahanya dapat melihat anaknya bangun dan terus sambung belajar di universiti. Mengatasi kata-kata doktor yang mengatakan anaknya tiada harapan.

Bukan maksud aku kata doktor tak bagus, cuma adakalanya kepakaran dan kebolehannya sebagai manusia ada juga hadnya. Silap buat nanti, doktor pulak yang kena saman. Mana yang terdaya akan mereka buat.

Allah yang menentukan segalanya sama ada boleh pulih atau sebaliknya. Kita pula kena berusaha melakukan sesuatu untuk melihat mereka pulih menjadi kenyataan. Moga Allah makbulkan doa kita. Adakalanya ada sesuatu yang Allah sembunyikan dari kita dan kita perlu mencarinya.

Simpatinya aku dengannya, berat mata memandang maka berat lagilah bahu yang memikul. Siapa yang tak runtun jiwanya melihat anak kesayangan ditimpa malang sebegini.

Apa pula ikhtibarnya kisah ini untuk aku? Boleh mencuba sesuatu tetapi biar sepadan dengan keupayaan kita. Jangan abaikan segala langkah-langkah keselamatan dan ambil kira segala risiko. Jika lebih banyak mendatangkan keburukan, elok biarkan pakar yang membuatnya.

Menjadi peringatan buat kita semua.

No comments: