iklan

Followers

Pages

Friday 23 September 2011

Sabar-sabarlah kalau nak bertanya!

Sedap Seri Kaya Pancake Mat Gebu ni! Klik link untuk resepinya.

Pernah tak sebaik kaki suami melangkah masuk rumah selepas balik dari kerja, kita sebagai isteri hujaninya dengan pelbagai pertanyaan yang tak best atau tak berapa best? Nada bertanya pun turut tak best.

"Bila nak beli meja makan baru?"

"Saya tak masaklah hari, boleh tak kita makan kat luar?"

"Kereta saya tu buat hal lah, boleh repair sekarang tak?"

"Kenapa tadi saya telefon abang banyak kali, abang tak angkat-angkat pun call tu?"

"Apasal balik lambat ni?"

Reaksi suami pasti berbeza jika soalan diajukan dengan nada manja-manja gitu. Tetapi pasti mendengus juga jika lontaran soalan bak halilintar yang ganas.

Bawa bersabarlah kalau nak bertanya soalan-soalan yang berunsur meminta-minta ni. Berilah suami tu masuk rumah dulu. Salam tangannya dulu. Syukurlah suami tu tau jalan nak balik rumah sendiri.

Bodeklah dengan sekurang-kurangnya segelas air masak. Tak pun ada kuih muih atau goreng pisang ke untuk minuman petang sikit. Angkatkan begnya pun pahala tu. Lepas tu pandai-pandailah berbahasa nak meminta. Tetapi kalau nampak mood suami tu kurang baik, janganlah cari nahas pulak ye.

Bab-bab bodek-bodek ni secara jujurnya aku tak buat sangat pun. Hubby balik pun dengan aku kadang tu sibuk di dapur memasak untuk makan malam. Kalau dia terus ke dapur tu, ikut mood akulah nak pegang bahu, tangan, pinggang atau sentuh mana-manalah. Tak pun curi cium pipi sikit ke. Bukan dosa pun kan, suami sendiri. Dapat pahala tu! Ha..ha.. kadang buat tak tahu je!

Cuma pantang aku, jangan bertanya perkara-perkara yang tak suka di dengar olehnya sebaik saja di balik dari kerja. Jangan mengomel dan jangan berleter sebab aku sendiri pun tak suka kalau dia buat aku macam tu. Tension nanti tau, mengganggu minda yang tenang atau mungkin lagi serabut dibuatnya.

Bawa sabar-sabar ye kalau ada soalan tu.... *(^_^)*

5 comments:

zahidah seran said...

good tips..
saya baru 5 tahun kawen..
banyakkk lagi kena belajar..
jumpa suami sebulan sekali.
kadang2 tak dapat teka mood cemana.
balik bulan lps lain.
balik bulan ni mood lain...=P

Misz-ella said...

OK. Pasni KC blajar bersabar. Hihi.

ummiross said...

betul tu Liza, masa tenang2 dan cool bila bawa berbincang hasilnya lebih baik...

Puan Eka said...

mak eka pun ada ajar eka jugak..

nanti dah kawen nanti,
jangan gasak soklan bukan2 lepas suami balik keje....

tapi tulah..

bukan suami jer..

kalau ayah kita sendiri pun balik keje,toksah la tanya bebukan..

tak pasal2 je kang..hehehehe

mas saari said...

betul tu kak! saya memang tak akan tanya apa2 kalau husband balik kerja...biar dia rehat dulu pastu bila lepak2 tengok tv malam nanti baru tanya!