iklan

Followers

Pages

Friday 23 September 2011

Air sebagai penawar penyakit

Gambar dari artikel : Drink water please

Aku baru teringat minggu lepas ada ulser di mulut aku. Hari ni aku check dah hilang pun. Bila sembuhnya, aku pun tak perasan.

Selalunya bila kena ulser, aku akan ke klinik ambil ubat sapu dan ubat kumur. Aku akan elakkan diri dari minum air yang berais dan lebih kerap menggosok gigi.

Tapi kali ini aku cuma banyakkan minum air je selain tetap lebih kerap gosok gigi. Bila keluar rumah pun aku akan bawa bersama sebotol air mineral 500ml.

Jika terlupa aku akan berhenti di mana-mana kedai untuk membelinya. Kebiasaan aku memang tak suka memilih air mineral yang diletak dalam peti sejuk. Kecuali jika tiada pilihan.

Inilah hikmahnya aku terkena ulser mulut semasa demam denggi pada bulan puasa lalu. Lima hari aku mendiami Hospital Serdang. Al-kisahnya dalam entry INI.

Waktu itu aku terpaksa minum air yang banyak hampir tiga jag setiap hari dan habis juga 11 botol air dimasukkan ke dalam badan aku melalui saluran tiub.

Sakit ulser mulut tak terasa pun seperti yang biasa dialami bila nak makan. Sedar-sedar ia hilang begitu saja.

Mudah rupanya ubat ulser mulut ni. Cuma banyakkan minum air je. Subhanallah, hanya dengan air sahaja Allah berikan kesembuhan ini.

Hebat kuasa air ni sebenarnya sebagai penawar untuk segala macam penyakit. Bila demam atau sakit kepala pun aku akan cuba banyakkan minum air. Dapat sedikit-sedikit pun jadilah kalau rasa tak larat je nak minum.

Air memang bagus untuk awet muda, elak wajah dan bibir kekeringan. Tak adalah banyak sangat kedutkan. Kalau dah tua sangat, berkedut juga. Badan pun terasa sihat. Hidup tanpa air memang menyiksakan.

No comments: