iklan

Followers

Pages

Monday, 27 February 2012

Bunuh lebah ada caranya! Salah cara jadi kes naya!


Itulah pasal lebah suka, manis dan comel. Risau benar anak saudara aku ni pasal sekumpulan lebah yang menyerangnya. Sebenarnya aku pun tak tahu pasal pantang bunuh lebah ni.


Aku rasa mungkin tak boleh cederakan lebah tu agaknya nanti ada keluar bau yang 'memanggil-manggil' gengnya yang lain. Itu andaian aku je.. jangan cepat percaya.

Sebenar aku memang tak berani nak pijak, picit, lempang atau lenyek lebah ni. Biasanya aku spray je dengan racun serangga macam Ridsect tu. Rupanya betul juga tindakan aku ni. Cuba baca 'Petua Orang Tua : Menghalau Lebah Bersarang di Rumah'.

Ini pula entry yang menyokong kata-kata As Comey tu ; 'Jangan bunuh lebah itu'.

Berhati-hati dengan lebah ni kerana anak sulung aku pernah terkena sengat lebah semasa dia berusia 21 hari hingga demam panas dibuatnya. Maksudnya aku masih lagi dalam tempoh berpantang.

Ini kisahnya :

Pagi itu Aishah asyik menangis saja. Jenuh sudah mak aku periksa apa yang tak kena. Kembung perutkah, laparkah dia. Tetapi tangisan seperti dalam kesakitan.

Mak aku bukakan baju dan seluar dia. Kemudian mak telungkupkan Aishah di riba sambil menepuk perlahan. Ingatkan nak redakan kalau-kalau perutnya sakit. Tiba-tiba mak aku nampak lebam merah yang kecil di bawah betis kakinya. Mak kata macam kena sengat aje ni.

Biasalah mak aku memang pantas bertindaknya. Terus dia telefon jiran sekampung minta sewakan kereta nak ke klinik. Hubby aku tak adalah masa tu sebab kerja di Bangi, aku pula berpantang di Jengka.

Mak saja yang hantar Aishah ke klinik dan aku menanti di rumah. Mak tak bagi pergi. Nak cepat katanya.

Sampai di klinik lansung doktor berikan suntikan dan ubat. Selepas tu barulah Aishah mula berhenti menangis.

Bila dah balik rumah tu, mak aku mencari-cari di sekitar dalam rumah dan terjumpa seekor lebah yang dah tergolek mati. Mak kata nyaris jugalah lebah yang kecil, kalau tebuan lagilah naya. Mana tak naya, bayi baru berusia 21 hari yang terkena sengatannya.

Itu dugaan semasa baru dapat anak sulung. Nasib juga ada mak yang membantu. Dah berusia 16 tahun pun sekarang anak dara tu. Kenangan tu memang tak pernah lupa dan parutnya masih kelihatan sedikit di kakinya.

7 comments:

blog-tips-kurus said...

apa kaedah yg betul ye?

Liza @ Adzriel AB said...

blog-tips-kurus : bacalah entry petua org tua dlm entry ini.

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

tu namenye berani buat berani tanggung lah... haha.. dieorang ade backup besar tu :)

.........cP~ said...

Pernah kena serang dengan lebah yang tengah berhijrah. Dia singgah kat kolej kediaman kami dan saya terkena sengatannya. memang sakit sangat.

tak tau pulak tak boleh bunuh.

diana said...

saya baru tau la kak..
ingat kan boleh bunuh je..

Ct Aja said...

sy pernah kena masa kecik2 dulu kak...memang rasa lemah satu badan...bila doc dah suntik baru rasa ok..

Iskandar Syahril Ibrahim Sukri said...

bahaya gak ni... saya baru tahu dan dengar pasal nak bunuh lebah ni. TQ kak