iklan

Followers

Pages

Sunday 26 February 2012

Mana ada anak haram, semua anak yang lahir suci semuanya!

Gambar dari SINI, bincang perkara yang sama
Aku tertarik dengan artikel 'Aibkan bayi' di blog Borak Kosong. Setuju atau tidak dengan saranan yang terkandung dalam artikel itu memang secara peribadinya aku tak kisah pun dengan mereka yang berbin atau berbintikan Abdullah.

Seorang rakan aku semasa kerja dulu pun pernah jadi bahan lawak aku juga sebab nama bapanya Abdullah. Dia pun tahu gurauan aku tu bukan nak aibkan dia, sekadar mengenakan orang lain juga.

Bila ada pekerja baru yang masuk pasti akan bertanya pada aku "Dia tu cina ke?".

"Ha'ahh... dia tu mualaf!", jawab aku dengan nada serius.

Kadang-kadang begini pula jawapan aku "Nenek dia dulu cina...!".

Wajah rakan aku tu memang iras cina pun. Kebetulan pula dia lebih kerap berbahasa Inggeris semasa briefing  pukul 9 pagi. Jadi ramailah pekerja baru yang percaya dengan kelentong aku tu. Dan mereka pun tak berani nak bertanya dengan empunya badan kerana wajahnya kelihatan serius tapi baik sebenarnya.

Bila aku ceritakan apa yang kelentongkan pada rakan aku tu, dia cuma ketawa dan cuma berkata "You ni, kenakan orang je?". Apa nak buat, nama ayahnya kebetulan Abdullah juga.

Berbalik pada artikel Borak Kosong tadi, aku setuju dengan kata-kata  dalam dalam salah satu perenggan "Bagaimanapun, katanya, apa yang berlaku ialah kakitangan di JPN pula sibuk meminta pelbagai dokumen daripada ibu atau bapa, termasuk mempertikaikan taraf perkahwinan seseorang yang tidak sama mengikut waktu kelahiran anak".

Bila anak tak saf taraf nak kahwin, kenapa perlu banyak halangan. Rujuk saja ikut hukum syarak yang dah cukup garis panduannya. Selalu yang berlaku si anak pula yang menanggung azab daripada dosa-dosa yang dilakukan oleh ibu dan lelaki yang menjadi penyumbangnya juga.

Baca 'Dilema Anak Luar Nikah : Apakah Dosa Mereka?'.

2 comments:

mas saari said...

anak tu tak berdosa jadi takde haramnya..

.........cP~ said...

Selagi diorang tahu status sendiri dan sedar tentang urusan nikah kahwin, tak payah la nak susah2 kan? Tu yang jadi macam2 masalah. Mereka tak bersalah pun.