iklan

Followers

Pages

Friday, 17 February 2012

Henry Ford cipta kereta masa nenek baru lahir !


Gambar dari SINI

Dah baca entry 'Kusangkakan anak dara sunti, rupanya nenek dah bercicit.. Alahai!'?

Istimewanya nenek ini kerana dia sebenarnya merupakan insan tertua di negeri Perlis seperti yang tercatit dalam rekod JPN. Alhamdulillah, panjang umur nenek ni. Moga sentiasa dalam rahmat Allah hendaknya. Besarnya pahala anak-anak dan pewarisnya yang sentiasa mengambil berat akan dirinya.

Dan hal lain yang istimewanya juga, kalau korang perasanlah dalam entry sebelum tu ; sejak dia kecil lagi semua orang akan memanggilnya 'Puan'. Semasa dia masih bujang pun memang kena panggil 'Puan' jugalah.

Kalau dilihat pada nombor kad pengenalannya ada tanda asterisk,* di hujungnya ; 960412-02-0058* kerana dia bukanlah lahir pada 1996 seperti yang disangka tetapi 1896. Anak aku pun lahir tahun 1996 juga tapi tak adalah tanda asterisk,* tu. Bukan Asterisk Boutique tau!

Kereta pertama oleh Henry Ford tahun 1896, sumber SINI

Kereta keluaran Ford tahun 2012, sumber SINI
Maknanya bukan juga kesilapan pegawai yang menaipnya, sistem dah begitu mengambil dua digit tahun terakhir. Maafkan aku dan ramai lagi yang tersalah sangka. Tapi kesusahan tertanggung pada nenek tu. Pihak JPN tak terangkan ke masa kad pengenalan tu diambil kelmarin. Buat keterangan bertulis pun ok juga.

Cadangan aku, lepas ni nombor kad pengenalan taip panjang teruslah agar lebih jelas lagi seperti 1896020058 dan abaikan tanda sengkang tu. Panjang ke? Tak panjang mana pun aku rasa. Nombor kad kredit atau nombor akaun bank lagilah panjang namun tetap unik pada orang tertentu juga. Sama banyak dengan bilangan digit nombor handphone.

Inilah berita dari mStar Online :

Khamis Februari 16, 2012 

Puan Binti Ahmad Sebenarnya Warga Paling Tua Di Perlis

KANGARBukan 15, tetapi 115 tahun. Itulah usia sebenar warga emas Puan binti Ahmad, yang bacaan tarikh lahir pada MyKadnya menggambarkan beliau dilahirkan pada 12 April 1996. 


Hakikatnya, pemilik MyKad bernombor 960412-02-0058* itu dilahirkan pada 1896 dan disahkan sebagai penduduk paling tua di Perlis berdasarkan rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). 


Menjelaskan perkara itu kepada media di sini Khamis, Menteri Besar Datuk Seri Dr Md Isa Sabu berkata, nombor yang tertera pada MyKad warga emas berkenaan adalah berasaskan rekod sebenar JPN. 


Disebabkan beliau lahir pada 1896, maka nombor pada MyKadnya juga bermula dengan 96 seperti kesemua pemegang MyKad yang lahir pada 1996, kata Md Isa yang mengunjungi warga emas itu pada Khamis. 


Katanya, beliau mendapatkan penjelasan itu daripada JPN selepas mendapat tahu mengenai Puan yang menghadapi pelbagai masalah ekoran kekeliruan nombor MyKad tersebut, termasuk gagal mendapatkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M). 


Susulan itu juga kata Md Isa, warga emas berkenaan telah disenaraikan sebagai penerima BR1M pada Sabtu ini. 


Puan yang menetap di Kuala Sanglang mempunyai empat anak berusia antara 58 dan 70 tahun serta 19 cucu dan 47 cicit, dilapor bakal menyambut ulang tahun kelahiran ke-16 pada 12 April ini ekoran kekeliruan pada MyKad miliknya itu. - BERNAMA


2 comments:

Kakzakie said...

Anak kakak yg sulung pun lahir tahun 1996. Panjang umur nenek ini ye...

ummiross said...

Kita ikut kebiasaan kan, kalau tak dibagitau manalah nak tau kan Liza, menjadi tanggungjawab pihak berkenaanlah untuk memaklumkan lebih awal.