iklan

Followers

Pages

Wednesday, 24 August 2011

Dia buat salah nak babit orang lain pulak!

Pernah berlaku tak pada korang bila seseorang yang melakukan kesilapan tetapi cuba menyalahkan orang lain pulak. Pada pendapat aku mungkin ego dia tinggi maka dia nak sorok kesilapannya dengan menuding jari kepada orang lain yang menjadi penyebab dia tersilap.

Dia nak orang lain tak salahkan dia. Dia nak umumkan pada kita bahawa kesilapan yang dia lakukan adalah akibat kesilapan orang lain. Contohnya :

1) Ada murid gagal dalam peperiksaan maka dia salahkan gurunya buat soalan susah sangat. Bagaimana orang lain boleh pulak lulus. Aku dulu selalu juga macam tu, takut mak marah!

2) Seorang surirumah buat kuih tak menjadi lalu dia salahkan resepi Mat Gebu tak betul. Tak cukup gulalah, tepung salah jenamalah dan macam-macam le tak betulnya resepi Mat Gebu tu. Jangan marah ye Mat Gebu... contoh je! Tapi apasal kuih yang Mat Gebu buat tu comel je?

Cantikkan! Resepi dia kat SINI..


3) Tersentap bila adik-beradik tegur warna langsir rumahnya nampak suram dan tak bermaya. Masa tu jugalah dia kata suaminya yang pilih. Kononnya dia tak setujulah mula-mula tu tapi suami berkeras nak juga warna yang itu. Padahal itulah pilihan hatinya sendiri.

4) Melihat orang lain teruja buat bisnes MLM atau insuran dan sebagainya, maka dia pun bersemangat waja nak buat bisnes juga. Orang lain maju ke depan tapi dia tak juga berjaya dalam bisnes dia. Mulalah dia menyalahkan up-line dia yang tak membantu dan membimbing dia dengan betul. Tapi kenapa ramai orang lain bawah seliaan up-line dia ada yang berjaya?

5) Hari-hari kedainya patut buka pukul 9 pagi seperti yang tertampal depan pintu kedai tapi apa yang berlaku dah pukul 10 pagi barulah muncul. Lama-lama pelanggan pun dah tak nak datang walau pun hasil kerjanya bagus. Pelanggan penat menanti kat luar kedai. Kebetulan pulak ye dia nak datang pagi-pagi. Dah tuan kedai bengang pulak dengan pelanggan yang tak memahami masalah dia katanya. Yang ini aku agak nak gelaklah! Kalau tak boleh buka pukul 9 pagi, tukarlah ke 10 pagi. Bila pulak pelanggan kena faham masalah tuan kedai?

6) Boss marah anak buah dia yang lambat siapkan presentation. Macam-macamlah bebelannya"Awak lembablah, saya nak bawak benda ni ke mesyuarat...bla..bla..!". Dia yang bagi data lambat dan tersilap fakta pulak tu, lepas tu nak suruh anak buah dia betulkan dengan sepantas kilat. Bab ni aku pun kadang-kadang bengang... dulu laa! Nasib baik boss aku tu pandai minta maaf balik. Kalau tak memang kena sound balik dengan aku...amboi Lizaaaaa! Derhaka dengan boss ye!

7) "Nak kahwin lain? Kenapa bang? Apa salah saya?" Maka panjanglah senarai kesalahan si isteri dibacakan oleh suami. Antaranya "Awak mengamalkan 6 sikap jengkel yang Diana senaraikan!". Huh! Apa 6 sikap jengkel yang Diana buat? Korang baca kat SINI.. he..he..
"Awak suka berleter dan tidak cuba memahami hati dan perasaan saya!" Ewah! Perasaan dia je yang di kira? Perasaan aku kau tak kira! Contoh je.. jangan marah ye!

Kalau ikut hati banyak yang nak aku senaraikan tapi bagi aku cukuplah 7 yang mudah-mudah ni je. Yang berat-berat tu korang fikir-fikir sendirilah.

Aku pun pernah juga buat perangai macam ni. Alasan nak mengelatlah orang kata. Biasalah salahkan abang atau kakak bila bergaduh masa kecil-kecil dulu.

Perkara utama yang aku nak sampaikan hanyalah janganlah ego sangat. Kalau kita dah buat salah tu sudahlah. Tak perlu kita cari nama orang lain untuk kita persalahkan pulak.

Mungkin betul dia salah tapi rasa mual aku bila jumpa orang yang beriya-iya menyalahkan orang lain semata-mata nak menutup kesalahan dan kelemahan dia. Minta maafkan lebih baik daripada berleter panjang.

9 comments:

sitiezahim said...

betul kak...dan saya paling tak suka bila apa yg orang tuh buat menyusahkan orang lain...dan paling sakit ati tuan yg buat salah tuh buat deeekkk aje...hehehe

Papa Mifz said...

mmg ramai org yg mcm tuh...x sodar diri namo eh...

dyea irdina said...

mmg sifat manusia kot takut unt jd orng bersalah..huhuhuhuhu..tp mmg betul bila ego dibuang mmg bahagia idup...tenang je tanpa apa perasaan bersalah

Puan Kutu said...

org macam tu motifnya nak menang jer..tak bertempat ego.haha..

diana said...

jangan takut nak mengaku kesalahan sendiri..
dan jangan melatah bila orang kata kita salah..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

memang sifat semula jadi manusia yang anggap diri sendiri je betol... :)

Ct Aja said...

org itu memang biasanya suka meletakkan kesalahan paada org lain, nak bagi nampak dia selalu betuikan.. sabo ye kak..

Anonymous said...

ego...

Aku Ibu Muda said...

no. 5 tu cam kes wani hari tu kann...hehe