iklan

Followers

Pages

Wednesday 10 August 2011

Dunia semakin kejam dan tak berakal

Dunia ni semakin kejam. Banyak perkara kejam yang dilakukan oleh manusi yang tidak berhati perut dan tidak punya perasaan belas. Di manakah silapnya? Adakah sejarah hidupnya sedari kecil yang mendorongnya bersikap kejam?

Mereka sememangnya tidak punya rasa bila memukul orang lain, menikam, menembak, mencekik, mencampak dan pelbagai kelakuan jahat. Ada yang nekad semasa kali pertama melakukannya dan ada yang memang sudah biasa melakukannya. Apalah yang mereka fikirkan waktu itu? Puas melihat orang lain menderita agaknya. Tiada sekelumit pun perasaan bersalah dalam diri.

Lihat saja berita hari ini di Harian Metro tentang kekejaman manusia :


Ini hanya sebahagian yang dilaporkan dan belum dicampur berita yang lepas-lepas. Banyak lagi kes penderaan yang berlaku masih didiamkan. Kadang air mata aku mengalir juga bila ianya melibatkan kanak-kanak kecil yang tak berdosa.

Adakah ia disebabkan oleh didikan ibu bapa yang acuh tak acuh saja, sikap buruk ibu bapa sendiri turut mempengaruhi sahsiah anak-anak atau pemakanan haram dari sumber haram?

Jika kita sayangkan generasi kita, maka berubahlah untuk mengikis sifat-sifat buruk yang ada atau mungkin yang tersisa dalam diri kita. Tanamkan azam itu kuat-kuat dalam hati.

Mungkin kita bersifat kasar dan pemarah kerana pengaruh ibu atau bapa. Tapi berusahalah agar kita tidak mengikut jejak mereka. Insyaallah kita boleh berubah dan jangan lupa berdoa pada Allah.

3 comments:

mas saari said...

manusia yg makin kejam.. perasan belas kasihan tu dah hilang!

Liza @ Adzriel AB said...

mas saari : takut kak liza baca berita. hari2 ada kes bunuh & pukul.

Bee said...

insyaallah kan berubah , saya pemarah juga ..hukhuk