iklan

Followers

Pages

Saturday, 20 August 2011

Hikmah Denggi : Pemakanan sihat, Insyaallah sihatlah kita!

Berat badan aku susut 2 kg dalam masa 10 hari, iaitu dari 61 kg ke 59 kg. Lagi 4 kg nak diturunkan agar sesuai dengan ketinggian aku 160 cm.

Hebat ke?? Mana ada hebatnya kalau terpaksa menahan derita sakit gara-gara denggi baru nak dapat turun berat badan sebanyak itu. Kisah aku kena tahan kat wad kat SINI, kalau ada yang belum baca.

Sepanjang demam denggi, hanya berapa banyak sangat makanan yang masuk dan kekal dalam perut aku. Lebih banyak yang diluah semula. Di hospital pun cuma makan bubur nasi yang kurang perisa, manalah berselera.

Setiap jam aku kena minum air di samping drip air yang masuk kat tangan aku.

Lihatlah kekuatan diet mempengaruhi kesihatan kita. Bukanlah nak suruh korang makan, lepas tu muntah balik. Jangan buat macam tu, takut mudharat badan nanti gara-gara nak turunkan berat badan.

Nak cantik dan sihat, kenalah makan dengan teratur. Kurangkan makan yang berlemak dan banyakkan minum air kosong.

Pemakanan aku semasa di hospital lebih disajikan dengan :

- Ikan atau ayam yang dimasak secara kukus, bakar dan rebus.
- Kurang rasa manis dan masin atau pedas keterlaluan.
- Kuantiti makanan dah tentu tak boleh ditambah.
- Masa makan yang ditetapkan yakni berjadual.
- Minuman suam atau sejuk biasa, tiada ais.

Selain daripada susut berat badan, aku juga perasan jerawat-jerawat halus yang sering timbul bila sedang PMS juga tak ada. Kalau tidak gatallah jari aku ni nak memicitnya. Kalau takut berparut, jangan amalkan memicit jerawat sendiri. Dapatkan nasihat pakar ye!

Maknanya kalau aku ni mahukan berat badan yang ideal, kulit yang sihat dan kesihatan yang baik, aku cuma perlu jaga makan dan banyak minum air kosong. Tak perlu aku nak mencari makanan-makanan kesihatan untuk menurunkan berat badan. Lagi sihat kalau aku bersenam.

Ini pengajaran yang aku dapat dari segi kesihatan akibat demam denggi. Esok cerita lain pulak. Ada hikmahnyakan!!

6 comments:

Alisya said...

salam..kak liza, dah ok ke? semoga akak bertambah sihat..

Rozali said...

Assalamualaikum Liza

setiap sesuatu tragidi ada hikhmahnya

Alhamdulillah
dlm bulan puasa ni turun sikit lagi kut

Wassalam

Adzriel @ Liza AB said...

Alisya : Alhamdulillah, rasa dah makin ok

Rozali : betul tu, hargai & bersyukur masa kita senang. ingat mereka yg susah

A.s.t.i.n.a said...

Ya Allah.. Tu la kak Liza petang2 jgn main kat luar umah.. Kan kite dah besar...

Adzriel @ Liza AB said...

A.s.t.i.n.a : layan anak2 je

Muhammad Burn said...

nk kurus jgk :(